صنعت، معدن، تجارت

اقتصاد پاکستان مکمل اقتصاد ایران

 

رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان گفت: اقتصاد پاکستان مکمل اقتصاد ایران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مراد نعمتی زرگران در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصادضمن اشاره به اینکه اقتصاد دو کشور همپوشان است، افزود: پاکستان می تواند تامین کننده بخشی از نیازهای ایران بویژه در بخش کشاورزی باشد و ایران هم این ظرفیت را دارد که بتواند درصد معناداری از نیازمندی های پاکستان را پوشش دهد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: علاوه بر مکمل بودن دو اقتصاد توانمندی های دو کشور در حوزه تجارت و اقتصاد نیز مکمل یکدیگرند.

رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان گفت: پاکستان به عنوان یک همسایه قدرتمند و تاثیرگذار روی مناسبات و معادلات بین المللی ودروازه ورود ایران به شرق است.

وی در ادامه با اشاره به این جمله که جمعیت پاکستان به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر می رسد، افزود: ایران با این کشورمرز زمینی، دریایی، هوایی و ریلی دارد.

نعمتی زرگران ضمن اشاره به اینکه تاریخ روابط ایران به استقلال پاکستان گره خورده است، اظهارداشت: قابل توجه اینکه در طول ۷۱ سال استقلال پاکستان روابط دو کشور همواره در سطح به نسبت مطلوب بوده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: روابط ایران و پاکستان در طول این سال ها فراز و فرود داشته اما همیشه دو طرف ضمن داشتن ملاحظات یکدیگر به نوعی با هم کنار آمده اند.

رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان افزود: علقه و حس عجیبی نسبت به ایران در پاکستان وجود داردو خیلی از پاکستانی ها ایران را کشور دوم خود می دانند.

وی اظهارداشت: زبان فارسی قبل از قرن هجدهم زبان رایج سراسر شبکه قاره بوده و هم اکنون درصدی از جمعیت این کشور کم و بیش می توانند به زبان فارسی صحبت کنندولی در سطح خیلی معنا داری نیست.

نعمتی زرگران با بیان اینکه حضور ایران در پاکستان حضور در عمق است، گفت: پاکستان محل حضور و بروز قدرت های جهانی و بازیگران بین المللی است.

وی افزود: تمامی هزینه های که بوسیله بازیگران بین المللی در پاکستان انجام می شود تا حدودی سطحی اما حضور ایران به تاریخ استقلال پاکستان گره خورده و در عمق است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان اظهارداشت: پاکستان به عنوان دروازه ورود ایران به کشورهای جنوب شرق، جنوب و شرق آسیاست.

وی ضمن اشاره به اینکه پاکستان به عنوان هاب تجارت دنیاست، گفت: پاکستان همسایه چین، هندو به نوعی قدرت های نوظهور اقتصادی همسایگان پاکستان هستند در نتیجه هاب تجارت دنیا از کشور مزبور می گذرد.

نعمتی زرگران با اعلام اینکه بازار پاکستان یک بازار واردات محور است، افزود: حجم واردات پاکستان درسال گذشته ۵۷ میلیارد دلارو صادرات این کشور نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار یعنی نسبت سه به یک بوده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا