بین الملل

سقوط ۳ درصدی قیمت نفت پس از انتقاد مجدد ترامپ از اوپک

عصر جمعه، پس از این که دونالد ترامپ دوباره به سازمان اوپک برای افزایش تولید نفت خام، جهت پایین آوردن قیمت بنزین، فشار آورد، قیمت‌های نفت بیش از ۳ درصد سقوط کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، عصر جمعه، پس از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ دوباره به سازمان اوپک برای افزایش تولید نفت خام، جهت پایین آوردن قیمت بنزین، فشار آورد، قیمت‌های نفت بیش از ۳ درصد سقوط کرد.

تا ساعت ۲۰:۲۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۶۴ دلار، یا ۳.۶ درصد نسبت به قیمت بسته شده روز گذشته سقوط کرد و ۷۱.۷۱ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲.۳۹ دلار یا ۳.۷ درصد سقوط کرد و به ۶۲.۸۲ دلار رسید، که پایین‌ترین سطح ۳ هفته‌ای آن است.

اگر معاملات تا نیمه شب امشب با همین قیمت بسته شود، برنت ۰.۴ درصد از لحاظ هفتگی ضرر کرده و دابلیوتی‌آی هم سقوطی ۱.۸ درصدی را در این هفته به ثبت رسانده است.

قیمت‌های نفت امسال پس از کاهش تولید روزانه ۱.۲ میلیون بشکه‌ای اوپک و تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران و ونزوئلا، حدود ۴۰ درصد افزایش یافته بودند. حالا پس از سقوط قیمت روز جمعه قیمت‌ها همچنان امسال بیش از ۳۰ درصد رشد داشته‌اند.

ترامپ روز جمعه به خبرنگاران گفت با اوپک تماس گرفته است و به این گروه گفته است که قیمت‌های نفت خام را پایین بیاورند. ترامپ مشخص نکرد با چه کسی صحبت کرده است.

از زمانی که ترامپ وارد دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا شده است، بارها از اوپک انتقاد کرده است و هر از گاهی از این گروه خواسته است که قیمت‌ها را پایین بیاورند. اظهارات او معمولاً تأثیری موقتی بر بازارها داشته است و برخی تاجران متوجه این موضوع شده‌اند. افزایش قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه و رسیدن آن به رکورد ۷۵ دلار، باعث شد تا پس از این اظهارات فرصت خوبی برای تثبیت سود این تاجران فراهم شود و موجی از فروش به وجود بیاید.

علت دیگر سقوط قیمت‌ها به شایعاتی در مورد اینکه واشنگتن قرار است به چین برای ادامه دادن به واردات نفت خود از ایران معافیت بدهد، مربوط می‌شود. اعطای چنین معافیتی باعث افزایش میزان عرضه موجود در بازارهای نفت جهانی خواهد شد. این درحالی است که دوشنبه گذشته واشنگتن اعلام کرده بود تمام معافیت‌های اعطا شده برای واردات نفت از ایران را خاتمه خواهد داد، اما ایالات‌متحده و چین همچنان به مذاکرات خود برای پایان دادن به اختلافات تجاری چندین ماهه و دست یافتن به یک توافق، ادامه می‌دهند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا