صنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

صادرات زعفران در انتظار اصلاح قوانین و مقررات

رئیس شورای ملی زعفران گفت: تا زمانی که قوانین فضای کسب و کار حمایت کننده نباشد،ما توان رقابت در بازارهای جهانی را نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران درگفتگو با برنامه چالش گفت: فرآیند بازاریابی بزرگترین ضعف بر سر راه صادرات این محصول شده است. قوانین بهبود فضای کسب و کار نوشته ولی تاکنون اجرایی نشده است.

وی افزود: شورای عالی زعفران و اتاق بازرگانی جلسات متعددی را با حضور استانداران و نمایندگان مجلس و نیز کمیسیون کشاورزی به عنوان متولیان امر برگزار کردند تا به بهبود فضای کسب و کارو با
برند سازی و جایگاه زعفران در دست در جهان دست یابند.

وی افزود: طی هماهنگی های به عمل آمده مقرر گردید با تشکیل صندوق حمایت از زعفران یک درصد از درآمد حاصل از فروش و صادرات زعفران در اختیار این صندوق قرارگیرد تا در زمینه های تحقیقات، بازاریابی و تبلیغات از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در حوزه زعفران فقط نیازمند اصلاح قوانین و مقررات دولتی است.

وی در خصوص تلاش‌های بخش خصوصی در جهت ارتقاء سطح آموزش زعفران کارها گفت:شورای عالی حضرت تهران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی موفق شد طی زمان بندی پنج ساله به بیش از ۱۰۰ روستا در دو استان خراسان جنوبی و رضوی آموزش‌های لازم را در مباحث فرآوری، برداشت، خشک کردن، نگهداری و حمل و نقل انجام دهد که ماحصل این آموزش ها برداشت زعفران با کیفیت در مقایسه با سال های گذشته است.

وی افزود: کشاورزانی که تحت آموزش قرارگرفتند موفق به برداشت ۳۵ کیلوگرم زعفران از هر هکتار شدند.

محسن احتشام با اشاره به توسعه صنعت بسته بندی در کشور در راستای جلوگیری از فله فروشی افزود: بخش خصوصی مبادرت به ایجاد ظرفیت دوبرابری بسته بندی به نسبت تولید نسبت تولید نموده است ولی متاسفانه از این صنعت حمایت نمی شود و ما شاهد فروش زعفران توسط واسطه ها به کشور اسپانیا به صورت فله هستیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا