انرژی

واردات نفت کره جنوبی از ایران دو برابر شد

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شرکت نفت کره جنوبی از دو برابر شدن واردات نفت این کشور از ایران پس از برداشته شدن تحریمها در ژانویه و افزایش خرید نفت ارزانتر ایران از سوی پالایشگاه‌های بزرگ کره ای خبر داد.

، شرکت ملی نفت کره (KNOC) اعلام کرد کره جنوبی در چهار ماه اول امسال مجموعا ۳۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات از ایران وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان ۱۱۳.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی یونهاپ، واردات سالانه نفت از ایران ۸۷.۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ بود اما سال بعد در پی تشدید تحریمهای هسته ای علیه تهران، به ۵۶.۱ میلیون بشکه و در سال ۲۰۱۴ به ۴۴.۹ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد.

همچنین بخوانید

پس از امضای توافق هسته ای تاریخی ایران در سال گذشته، پالایشگاههای کره جنوبی درصدد گسترش واردات نفت ایران بودند که پنج تا شش دلار ارزان‌تر از نفت خام قطر است.

پس از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها علیه تهران، کره جنوبی واردات نفت از ایران را ازسرگرفت و محموله نفت ایران در چهارم فوریه به بندر اولسان در ساحل جنوب شرقی کره جنوبی رسید.

شرکت SK Inovation که بزرگترین پالایشگاه کره جنوبی است و شرکت بانک نفت کره که چهارمین پالایشگاه بزرگ کره جنوبی است و همچنین شرکت هانوا توتال پتروکمیکال که زیرمجموعه گروه هانوا است، خرید نفت ایران را گسترش داده اند. در مقابل شرکت GS Caltex که دومین پالایشگاه بزرگ کره بوده و نیمی از آن متعلق به غول نفتی آمریکایی شورون است و شرکت S-Oil که زیرمجموعه کره ای شرکت آرامکوی عربستان است نفت ایران را وارد نمی‌کنند. مقامات یکی از این پالایشگاهها اظهار کرده اند واردات نفت ایران بمحض رفع موانعی مانند ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا افزایش خواهد یافت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا