اقتصاد کلان

پرداخت یارانه برای رونق تولید است نه برج سازی!

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از تولید کنندگان بعد از دریافت یارانه تولید به برج سازی پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: پرداخت یارانه‌ها به میلیون ها نفر اشتباه است و این اقدام باید با کنترل و نظارت دولت انجام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی یارانه‌های تولیدی را صرف برج سازی وخرید سکه و ارز نمودند از این رو با بالا رفتن هزینه تولید، مصرف کننده ها با مشکل جدی رو به رو شدند.

یوسفیان ملا گفت: برای رونق تولید باید دولت دست از تصدی‌گری بردارد و شرایط تولید رقابتی را فراهم کند اگر دولت با نظارت یارانه‌ها را به سمت تولید ببرد بسیاری از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

وی گفت: هزینه تولید در کشور بسیار بالا است و دستگاه‌های دولتی باید از بار هزینه‌ها کم نمایند به عنوان مثال بانکها یک درصد از سود بانکی کم کنند ویا بیمه ها و مالیات ها از افزایش نرخ امتناع نمایند.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون در قوانین پنج ساله های کشور به تولید کنندگان به عناوین مختلف یارانه پرداخت شده است . زمینهای شهرک های صنعتی که به منزله رونق تولید احداث شده ، با منابع دولتی و سوبسید به تولیدکنندگان واگذار شد و یا مابه التفاوت سود بانکی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می گرفت از بودجه سالانه دولت پرداخت می شد بدین ترتیب که وام های که با سود ۱۵ درصد به تولید کنندگان تعلق می‌گرفت ۵ درصد توسط تولید کننده و ۱۰ درصد را دولت پرداخت می‌کرد.

وی افزود: از آنجا که برخی از تولیدکنندگان ارزهای دریافتی را اختلاس کرده و به تولید وارد نکردند دولت تصمیم گرفت ارز را به مصرف‌کننده واگذار نماید ولی در شرایط کنونی باید یارانه به تولید تولید تعلق گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا