اقتصاد کلان

پرداخت یارانه به مصرف‌کننده در عمل بی اثر بود

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه پرداخت یارانه‌ها را به منظور حمایت از مصرف کننده در عمل بی اثر دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر حسام الدین پورعباسی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: با کاهش ارزش پول ملی پرداخته یارانه ها در زندگی مردم هیچ معنایی ندارد.

وی افزود: اگر یارانه ها به صورت هدفمند در بین دهک های با درآمد پایین توزیع می شد تاثیر بهتری داشت ولی با سیاسی و جناحی بازی بسیاری از دهک‌های بالا از این یارانه ها برخوردار شده اند در صورتی که این یارانه هادر اصل باید به سمت توسعه تولید، توسعه زیرساخت، توسعه کسب و کار دانش بنیان و توسعه نفوذ در بازار بین المللی حرکت می کرد.

وی یکی از راه های گذر از شرایط رکود اقتصادی فعلی را مطالعه و مرور اسنادی کشورهای دیگر و استفاده از تجربیات آنان دانست و افزود: با مطالعه بر تجارب کشورهای همگن که ساختار اقتصادی و اجتماعی مشابه با ما را دارندو عملیاتی کردن روشها می‌توان به مرور از بار مشکلات حل کرد.

وی ادامه داد: همزمان با هدفمند کردن یارانه ها به سمت تولید، باید در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر گام برداشت.

عباسی عدم دخالت مستقیم دولت، کوچک شدن دولت، جذب سرمایه‌های خارجی، انضباط مالی شدید ، شفافیت مالیاتی و تضمین مالکیت خصوصی سرمایه داران را از دیگر راه‌های برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی دانست.

وی یادآور شد برای گذر از بحران و اقتصاد تک محصولی و رسیدن به اقتصاد آزاد نیاز به برنامه کلان اقتصادی و زمانی معین است و توصیه می‌شود پرداخت یارانه‌ها به صورتی توزیع گردد که با حمایت از بخش خصوصی سطح رفاه جامعه به نقطه ای برسد که نیازی به پرداخت یارانه مستقیم نباشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا