امور زیربناییتعاون و اشتغال

رایزنی برای اعزام نیروی کار ایرانی به رومانی،بلغارستان،کره و ژاپن

مدیر کل کاریابی‌های وزارت کار از مذاکره با کشورهای رومانی، بلغارستان، کره جنوبی و ژاپن برای اعزام نیروی کار خبر داد و گفت: برای امسال اعزام ۵ هزار نیروی کار هدفگذاری شده است.

محمد اکبرنیا در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت اعزام نیروی کار ایرانی به خارج از کشور اظهار داشت: از سال گذشته اقداماتی برای اعزام نیروی کار صورت گرفت تا این عملیات که تا پیش از این به صورت موردی توسط کاریابی‌ها صورت می‌گرفت، به صورت سیستماتیک و هدفمند انجام شود.

وی ادامه داد: در همین راستا پس از مذاکره با کشورهای آلمان و کرواسی، فراخوان اعزام نیروی کار به این دو کشور صادر شد؛ علاوه بر این با سفرای سایر کشورهایی که متقاضی نیروی کار ایرانی هستند، مذاکراتی صورت گرفته تا در سال جاری در رابطه با اعزام نیروی کار گام جدیدی را برداریم.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار، درباره فراخوان اعزام نیروی کار به کشور آلمان با بیان اینکه این کشور سالیانه به بیش از ۲۵۰ هزار نیروی کار خارجی نیاز دارد، گفت: کشور آلمان محدودیتی برای میزان تأمین نیروی کار خارجی خود از ایران ندارد.

وی با اشاره به ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط اشتغال در کشور آلمان افزود: در این زمینه نیز با هماهنگی وزارت امور خارجه دفتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در آلمان تأسیس شده تا فرایند مذاکره و مصاحبه با متقاضیان از طریق این دفتر انجام شود.

اکبرنیا با اشاره به اینکه یکی از شروط اعزام نیروی کار به آلمان داشتن مدرک زبان سطح B۱ آلمانی است، گفت: کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، فرایند ثبت نام و مصاحبه آنها با کارفرمایان آلمانی از طریق دفتر هدایت و حمایت نیروی کار طی می‌شود اما در خصوص متقاضیان صاحب صلاحیتی که زبان آلمانی نمی‌دانند نیز در حال مذاکره هستیم تا در صورت توافق از طریق مراکز آموزشی از جمله جهاد دانشگاهی به صورت فشرده دوره‌های زبان آلمانی را بگذرانند.

وی همچنین درباره اعزام نیروی کار به کشور کرواسی با بیان اینکه این کشور برای جذب بیش از ۵۰ هزار نیروی کار خارجی از کشورهای مختلف از جمله ایران برنامه ریزی کرده است گفت: انجمن کارفرمایان این کشور اخیراً در سفر به ایران برای جذب ۳۰۰ نفر نیروی کار ایرانی در مرحله اول اعلام آمادگی کردند که با آغاز اعزام این میزان نیروی کار ایرانی، می‌توان این همکاری را ادامه داد.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار، با اشاره به توقف ثبت نام برای اعزام نیروی کار به کرواسی افزود: در حالی که نیاز کشور کرواسی به نیروی کار ایرانی در این مرحله ۳۰۰ نفر است اما حدود ۱۰ هزار نفر اعلام آمادگی کردند به همین منظور ثبت نام متوقف شد تا پس از ایجاد بانک اطلاعات از این افراد، فرایند بررسی صلاحیت متقاضیان آغاز شود.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین مذاکرات برای اعزام نیروی کار به سایر کشورها افزود: با کشورهای رومانی، بلغارستان، کره جنوبی و ژاپن در سطح معاونت توسعه کارآفرینی وزارت کار مذاکرات لازم صورت گرفته است. کشور ژاپن نیروی کار زیادی نیاز دارد اما یکسری موانع از گذشته وجود داشته که در حال پیگیری از وزارت امور خارجه هستیم تا پس از رفع این موانع اعزام نیروی کار به ژاپن از سر گرفته شود.

اکبرنیا گفت: با سفرای کشورهای رومانی، بلغارستان و کره جنوبی نیز مذاکرات برای اعزام نیروی کار صورت گرفته که در این رایزنی‌ها توافق کردیم کمیته‌های کارشناسی برای پیگیری و سازوکارهای اعزام نیروی کار تشکیل شود.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار ادامه داد: اگر مذاکرات طبق برنامه ریزی ادامه یابد و موانعی در این فرایند ایجاد نشود، امیدواریم برای آغاز راه و جهش ۱۰۰ درصدی در اعزام نیروی کار، در سال جاری حداقل ۵ هزار نفر به خارج از کشور اعزام شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا