انرژی

آمریکا نمی‌تواند درآمد نفتی ایران را به صفر برساند؛ پیش‌بینی وضعیت روزهای آینده بازار نفت

تحلیلگر حوزه انرژی، نفت و گاز با اشاره به عدم تمدید معافیت‌های نفتی، آمریکا را در هدفش برای به صفر رساندن درآمد نفتی ایران ناکام دانست و گفت: عده‌ای معتقدند که ما در روزهای آینده با افزایش شدید قیمت نفت مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کول لاتیمر، خبرنگار و تحلیل‌گر استرالیایی در حوزه نفت، انرژی و اقتصاد سیاسی در گروه رسانه‌ای فایرفاکس است. وی تاکنون در این حوزه مقالات زیادی داشته است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص لغو معافیت‌های نفتی از سوی آمریکا مطرح کرده‌ است.

آمریکا، تولید نفت خود را افزایش می‌دهد

همچنین بخوانید

***باتوجه به این‌که آمریکا معافیت‌های نفتی را لغو کرده است پیش‌بینی شما از بازار نفتی چیست؟

پیش‌بینی می‌کنم که با افزایش تولید نفت شل از سوی آمریکا مواجه خواهیم شد آمریکا سعی می‌کند که کمبود نفت ایران را جبران کند و اگر روسیه و اوپک نتوانند وظایف خود را انجام دهند، آمریکا فشار بیشتری را متحمل می‌شود.

واشنگتن برای تولید نفت و فروش نفت خود تلاش می‌کند تا کمبود نفت ایران و حذف ایران از بازار جهانی را جبران کند.

معلوم نیست عربستان بتواند کسری نفت ایران را جبران کند

***با توجه به این‌که آمریکا وعده داده است که عربستان می‌تواند کمبود نفت ایران را جبران کند، این ادعا را چگونه توجیه می‌کنید؟

به نظر من نتیجه این ادعا مشخص نیست‌. عربستان اعلام کرد براساس آمار می‌تواند حدود ۱.۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید کند اما این‌که تا چه حد بتواند کمبود نفت ایران را جبران کند و چقدر مشتریان نفت ایران، عربستان را ترجیح دهند، قابل پیش‌بینی نیست.

باید منتطر بمانیم تا ببینیم واکنش خریداران نفت ایران برای خرید از عربستان سعودی چیست.

آمریکا نمی‌تواند درآمد نفتی ایران را به صفر برساند

***آیا ممکن است وعده‌های آمریکا درباره به صفر رساندن درآمد نفتی ایران، محقق شود؟

خیر این امکان وجود ندارد؛ چرا که در حال حاضر چین با توجه به لغو این معافیت‌ها کماکان مصمم به ادامه خرید نفت از ایران است.

پکن بارها بر ادامه روابط تجاری خود و ایران تاکید کرده‌ است. از سوی دیگر لغو این معافیت‌ها و فشار آمریکا بر پکن برای عدم خرید نفت از ایران، با توجه به این که دو کشور در جنگ تجاری با هم قرار دارند، منجر به افزایش اختلاف‌های آمریکا و چین می‌شود.

بنابراین درآمد نفتی ایران صفر نمی‌شود چرا که کماکان کشورهایی هستند که تمایل به خرید نفت از ایران دارند.

پیش‌بینی وضعیت روزهای آینده بازار نفت

***به نظر شما در روزهای آینده چه تغییراتی در بازار نفتی رخ خواهد داد؟

تحلیل‌های گوناگونی وجود دارد، عده‌ای معتقدند که قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد‌، عده‌ای پیش‌بینی می‌کنند که اعضای اوپک و روسیه تولید نفت خود را افزایش خواهند داد و قیمت‌ها ثابت می‌ماند و این کشورها می‌توانند کسری نفت ایران را جبران کنند.

عده‌ای هم معتقدند که ما در روزهای آینده با افزایش شدید قیمت نفت و کاهش تقاضا مواجه خواهیم شد.

اروپا نقش مهمی در کاهش تقاضای نفتی دارد

***با توجه به این که اروپا قول داده بود یک میلیون بشکه نفت از ایران بخرد به نظر شما چرا این اتفاق تاکنون رخ نداده است؟

نمی‌توانم انگیزه‌های اروپا را تحلیل کنم. اما تغییر جهت آنها به سمت تولیدکنندگان دیگر می‌تواند نقش مهمی در کاهش تقاضا برای نفت ایفا کند.

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا