ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

سوزاندن کوین در دنیای ارز دیجیتال به چه معناست؟

احتمالا شما هم دوست دارید از ارز های دیجیتال درآمد داشته باشید. بسیاری توصیه می کنند می توان ارز دیجیتالی خرید که دارای فرآیند سوزاندن کوین های خود هستند. سوزاندن روش جدید دیگری از کسب درآمد در ارز های دیجیتال است. اگر از الگوریتم های گواه اثبات کار(Proof of Work) و گواه اثبات سهام (Proof of Stake) آگاهی دارید، سوزاندن کوین چیزی شبیه گواه اثبات سوزاندن (Proof of Burn) است که در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم. اما اگر با گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام آشنایی ندارید باید به مطالعه مقاله های موجود در این زمینه بپردازید تا بتوانید فرآیند سوزاندن کوین را درک کنید.

سوزاندن کوین در ارز های دیجیتال

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سوزاندن کوین در ارزهای دیجیتال به معنی ارسال تعدادی از کوین های آن ارز دیجیتال بومی و یا ارز دیگری به یک آدرس عمومی است به طوری که دیگر آن کوین های خاص قابل خرج کردن نباشند، زیرا کلید های خصوصی چنین آدرسی غیر قابل دسترس می باشد. همه افراد می توانند این آدرس عمومی را در بلاک چین ببیند و چنین تراکنشی را مشاهده کنند. سوزاندن کوین معمولا برای مقاصد زیر انجام می گیرد:

برای ساختن کوین ها یا توکن های جدید (گواه اثبات سوزاندن)
برای پاداش دادن به دارندگان کوین یا توکن
برای از بین بردن کوین ها یا توکن های فروخته نشده بعد از ICO یا فروش توکن
در این مقاله با بررسی یک مثال مرتبط به بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت. اما قبل از آن لازم است که مکانیزم گواه اثبات سوزاندن توضیح داده شود. اگرچه انواع زیادی از مکانیزم گواه اثبات سوزاندن وجود دارد اما در اینجا تنها یک توضیح ساده داده می شود.

همچنین بخوانید

گواه اثبات سوزاندن در ارز های دیجیتال
گواه اثبات سوزاندن روشی برای اجماع توزیع شده و جایگزینی برای گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام است. این مکانیزم همچنین می تواند برای راه اندازی خودمختار یک ارز دیجیتال از ارز دیجیتال دیگر استفاده کند. ایده این است که ماینر ها یا شرکت کنندگان باید گواهی و مدرکی نشان دهند که آنها تعدادی کوین را سوزانده اند مثلا آنها را به یک آدرس غیر قابل خرج کردن فرستاده باشند و این قضیه را با مدرک ثابت کنند. این فرآیند درست مانند گواه اثبات کار پر هزینه است اما هیچ منبعی به جز دارایی سوزانده شده مصرف نمی کند.

بنا به گزارش Bitcoin Wiki تا به امروز همه ارزهای دیجیتالی که از مکانیزم گواه اثبات سوزاندن استفاده می کنند از طریق الگوریتم گواه اثبات کار عمل کرده اند، بنابراین تنها منبعی که با کمبود مواجه است، سوخت برای استخراج از طریق گواه اثبات کار می باشد. در بعضی از موارد شما می توانید دارای حق ویژه استخراج بلاک باشید البته بر اساس کوین هایی که سوزانده اید. این سیستم را می توان به عنوان یک سیستم استخراج مجازی تصور کرد.

گواه اثبات سوزاندن برای ایجاد کوین ها یا توکن های جدید
این شکل ساده گواه اثبات سوزاندن که در بالا توضیح داده شد در ارز دیجیتال Counterparty پیاده سازی شده است که به اختصار به آن XCP می گویند. XCP نه استخراج شده و نه در ICO فروخته شده است.

logo-counterparty

این کوین از طریق روش گواه اثبات سوزاندن پا به عرصه وجود گذاشته است. این بدان معنا است که مقدار مشخصی بیت کوین به یک آدرس غیر قابل خرج کردن ارسال شده است و در عوض این بیت کوین، توکن های XCP بر روی بلاک چین بیت کوین ایجاد شده اند. این قضیه در بلاک چین بیت کوین مشهود است و می توان آن را پیگیری کرد. این امر به خاطر اجتناب از استخراج پیش از عرضه کوین و یا ICO انجام شد و همچنین منظور از این کار استفاده دوباره از انرژی مصرف شده برای استخراج بیت کوین می باشد.

زمانی که بیت کوین ها سوزانده می شوند، دیگر هرگز قابل خرج کردن نخواهند بود که این عامل به XCP مقداری ارزش می دهد. این قضیه را مانند تبدیل گازولین به گاز CNG در نظر بگیرید که هر دو سوخت هستند. این مدل ایجاد کوین همچنین فرصتی مساوی و عادلانه را در اختیار همگان از جمله بنیان گذار پروژه قرار می دهد.

پاداش دادن به دارندگان کوین یا توکن
گواه اثبات سوزاندن برای ارز های دیجیتال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مدل ایجاد یک کمیابی اقتصادی است به گونه ای که دارندگان کوین یا توکن از آنها سود ببرند. این مدل به این دلیل طراحی شده که قوانین در کشور های خاصی مانند ایالات متحده پروژه های کریپتویی مختلف را از توزیع مستقیم سود سهام در میان دارندگان توکن دلسرد می کند. بنابراین روش دیگری برای پاداش دادن به سرمایه گذاران، ایجاد نوعی کمیابی عرضه است که باعث بالا بردن تقاضا خواهد شد و این افزایش تقاضا نیز به افزایش قیمت آن کوین یا توکن خاص منجر خواهد شد. صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) از این مدل برای سوزاندن توکن های BNB هر سه ماه یکبار استفاده می کند.

برای از بین بردن کوین ها یا توکن های فروخته نشده بعد از یک فرآیند ICO یا فروش توکن
سناریوی دیگر، سوزاندن کوین ها بعد از ICO یا فروش توکن است. این روش در صورتی انجام می گیرد که کل کوین ها و یا توکن های تعیین شده برای فروش، به فروش نرفته باشند. این کار برای تحقق عدالت انجام می شود. معمولا بعد از ICO یا فروش توکن، کوین ها یا توکن ها قیمتشان بالا می رود و در صورتی که همه این کوین ها یا توکن ها به فروش نرفته باشند، مقدار ناعادلانه ای پول رایگان در اختیار شرکت قرار می گیرد. شرکت این پول را با فروش توکن ها یا کوین های باقی مانده در بازار آزادی که اکنون با افزایش قیمت مواجه شده است، فراهم خواهد کرد. برای جلوگیری از این سناریو و درست نگه داشتن اوضاع، توکن ها یا کوین های فروخته نشده به یک آدرس غیر قابل خرج کردن ارسال می شود. تیم Neblio همین کار را با توکن های فروخته نشده NEBL انجام داد.

نتیجه گیری
سوزاندن کوین یا گواه اثبات سوزاندن چندین کاربرد دارد. این کاربرد ها بستگی به سناریو های مختلفی دارد که شما با آنها مواجه هستید. همچنین تعداد اندکی ارز دیجیتال وجود دارد که مستقیما گواه اثبات سوزاندن را برای اجتناب از ICO یا فروش توکن پیاده کرده باشند. از طرف دیگر، شرکت های زیادی مانند بایننس وجود دارند که عمدا و به طور مکرر کوین ها را می سوزانند تا به دارندگان توکن پاداش بدهند. فرآیند سوزاندن کوین به نظر چیز خوبی می رسد و تقریبا سودآوری آینده را تضمین می کند.

منبع
میهن بلاکچین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا