امور زیربناییراه و ساختمان

انعقاد قرارداد ۱۲۰۵ پروژه مشارکتی در ۱۸ سال

 

عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن از انعقاد یک هزار و ۲۰۵ پروژه مشارکتی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۶ در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمود محمودزاده در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی از این تعداد ۹۴۵ پروژه ساختمانی (بیشترمسکونی) و ۱۹۲ پروژه نیز مربوط به آماده سازی و بستر سازی زمین جهت ساخت و ساز های مسکونی و سایر خدمات بوده است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: قابل توجه اینکه از مجموع یک هزار و ۲۰۵ پروژه یک هزار و ۱۳۵ پروژه خاتمه یافته و ۷۰ پروژه بنا به دلائل مختلف بیشتر از زمان مورد پیش بینی در قرارداد طول کشیده که ۲۴ مورد از این پروژه ها با شرکاء دچار مسئله و هفت مورد نیز تا کنون حقوقی شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بطورکلی ۵,۵ درصد از مجموع پروژه ها دچار مشکل و ۹۴.۵ درصد در زمان خودیا با یک تاخیر قابل قبول به بازار عرضه شده است بنابراین ۵.۵ درصد تاخیر یا مشکل دار در یک پروژه هزار و ۲۰۵ قراردادی شاید قابل قبول باشد و عدد دارای ریسک بالایی برای دولت نباشد.

وی افزود: برای اینکه سازمان روی بازار عرضه و تقاضای مسکن در کشور تاثیر بگذاردبدون شک به مشارکت و عرضه زمین برای فعالان این صنعت به عنوان نوعی تسهیلات نگاه می کند تا آورده اولیه سازنده یا سرمایه گذار را کاهش دهد به این امید که ترغیب شوند هم تولید بیشتر در حوزه مسکن صورت گیرد و هم اینکه قیمت نهایی بتواند کاهش معقولی برای مصرف کننده نهایی داشته باشد.

محمودزاده ضمن اشاره به این جمله که عرضه و تقاضا یکی از آیتم های تاثیرگذار روی قیمت هر محصول به خصوص مسکن است، اظهارداشت: بسترسازی و کمک به رونق اقتصادی در حوزه مسکن به یقین در افزایش عرضه محصول به بازار کمک خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: وقتی عرضه یک محصول در بازار بر مدار افزایشی باشد بطور قطع و یقین به نفع مصرف کنندگان است.

عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن یادآورشد: انگیزه ورود این سازمان یا دولت به نوعی در حوزه مزبور بیشتر ریل گذاری و کمک به رونق تولید مسکن با هدف کاهش قیمت تمام شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا