اقتصاد کلان

امتناع سازمان برنامه و بودجه ازپرداخت از بودجه ایمنی جاده ها

 

رئیس انجمن ایمنی ایران گفت: سازمان برنامه و بودجه از پرداخت بودجه راهداری به منظور ایمنی جاده‌ای امتناع می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر جواد نوفرستی رئیس انجمن ایمنی ایران در گفتگو با برنامه چالش گفت: مردم ایران سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان جریمه پرداخت می کنند و طبق ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ درصد از جریمه های حاصل از تخلفات جاده‌ای به سازمان راهداری به منظور ایمن‌سازی راه های کشور تخصیص داده شده است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته این بودجه تخصیصی توسط سازمان برنامه و بودجه به سازمان راهداری واگذار نشده که جزء تخلفات محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می دهند که اکثر این حوادث در ۳۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز کشور اتفاق می‌افتد.

نوفرستی گفت: میزان خسارت اقتصادی حاصل از تصادفات معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی است و و اگر آمار حوادث کاهش یابد می توان گفت ما رشد ۷ درصدی در اقتصاد کشور خواهیم داشت و این اقدام نمونه بارز اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رئیس انجمن ایمنی ایران نقش اشتباهات انسانی را در بروز تصادفات ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: علیرغم اشتباهات انسانی اعم از خواب‌آلودگی، سرعت مجاز و تخلف های دیگر می توان گفت اگر جاده از استانداردهای لازم، شیب ملایم، گاردریل استاندارد برخوردار باشد بسیاری از واژگونی خودروها صورت نخواهد گرفت.

وی به برخی از رفع مسئولیت ها در ایجاد حوادث اشاره کرد و افزود: برخی از مسئولان عوامل انسانی را در رخداد حوادث مقصرمی دانند ولی از ایراد و ایمنی خودرو غافل می شوند. به عنوان مثال یک خودروی بی‌کیفیت داخلی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت واژگون می شود و تلفات جانی ۴ یا ۵ نفره به همراه دارد در صورتی که یک خودروی با کیفیت خارجی با ۱۲۰ کیلومتر سرعت در صورت تصادف فقط اندکی خسارت برمی دارد.

: وی در خصوص اشکالات اساسی در زیرساخت‌های جاده‌ای و نقش آنها در تصادفات افزود: طی هماهنگی ها و پیگیری های سازمان راهداری و فرمانداری سه نقطه حادثه خیز گردنه ده علیرضا ایمن سازی شد و آمارکشته شدگان ۳۵ نفری ۹ ماهه پس از ایمن سازی به صفر رسید.

وی در پایان گفت: آمار تکان ‌دهنده کشته شدگان جاده‌ای در یک سال یک بحران جدی است که با اندکی مدیریت و حمایت می توان آن را از بین برد .بحران جاده جدی است ولی متاسفانه مردم بحران را در سقوط یک هواپیمای ۶۰ نفره می دانند در حالی که بحران در آمار ۱۷ هزار کشته شدگان جاده‌ای است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا