بانک و بیمهطلا و ارز

ارز دولتی کدام مواد غذایی حذف شد؟

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی با بیان اینکه اختصاص ارز دولتی برای ۴ کالای گوشت، چای، کره و حبوبات حذف شد، گفت: مجوز عرضه کالاهای اساسی برنج، شکر، روغن و مرغ در سطح گسترده به استان‌ها داده شده و قیمت آنها در ماه رمضان افزایش نمی‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی دولت اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به ۴ کالای گوشت، چای، کره و حبوبات قطع شده و از این پس با ارز نیمایی وارد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت گوشت بر اساس ارز نیمایی چه‌قدر خواهد بود،‌گفت: قیمت تمام‌شده این محصولات که با ارز نیمایی وارد می‌شوند را سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌کند و توزیع محصولی مانند گوشت را وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌دهد.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما بر اثر ضوابطی که تعیین شده خود واردکنندگان گوشت مجاز خواهند بود، مستقیم در بازار بفروشند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا در این روش نگرانی از افزایش قیمت در بازار وجود ندارد، گفت:‌ این روش قبلاً هم انجام می‌شد و خود واردکنندگان مستقیما در بازار عرضه می‌کردند و البته ناظران دولت برای این قیمت‌ها نظارت دارند که اگر از آنچه که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعریف کرده تخطی کنند، جریمه خواهند شد.

از مهرفرد سوال شد که آیا توزیع گوشت نیمایی آغاز شده است، گفت: توزیع گوشت گوسفندی نیمایی به‌طور محدود در برخی فروشگاه‌های شهروند آغاز شده و به دلیل این‌که ماندگاری این گوشت‌های گرم پایین و در حدود ۴ روز است، بلافاصله پس از ورد به فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می شوند.

مهرفرد در پاسخ به این‌که مردم نگران این هستند که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار گوشت را کنترل نکرد،‌ اختصاص ارز نیمایی قیمت را بالا ببرد، گفت: این‌طور نیست؛ چراکه امکانات واردات به صورت نامحدود وجود دارد و اگر گوشت به مقدار زیادی وارد کشور شود، قیمت آن کنترل خواهد شد.

به گفته معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی قیمت گوشت نیمایی در حال حاضر اندکی کمتر از قیمت بازار و یا معادل آن است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی را برای عرضه مناسب محصولات و مواد غذایی و تنظیم قیمت آن در بازار در ماه مبارک رمضان دارید، گفت: مجوز فروش کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، روغن و مرغ به قیمت مناسب در استان‌ها داده شده و در حجم وسیعی این محصولات برای رفع نیاز مردم عرضه می‌شود.

از وی سوال شد آیا قول می‌دهید قیمت در ماه رمضان افزایش پیدا نکند، گفت: همه شرایط و موجودی‌ انبارها حاکی از آن است که هیچ دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد و ما هم بازار را کنترل خواهیم کرد، مگر این‌که اتفاقات موضعی مانند اختلال در حمل و نقل و غیره بازار را تحت فشار قرار دهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا