امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سیلاب بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی دزفول خسارت زد

دزفول- مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: سیلاب فروردین ماه، بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.

همچنین بخوانید

احمد زارعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این میزان خسارات مربوط به تمام ابعاد حوزه کشاورزی شهرستان شامل محصولات زراعی و باغی، ابنیه و زیرساخت‌های بخش کشاورزی، جاده‌های بین مزارع، انهار و کانال‌های آبیاری، زهکش ها و پل‌های بین مزارع است.

وی افزود: ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی شهرستان از سیلاب اخیر متأثر شدند که از این میزان ۶ هزار هکتار به صورت صددرصد و مابقی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد دچار آسیب و خسارت شدند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه عمده خسارت‌های ناشی از سیلاب به محصولاتی نظیر گندم، کلزا، چغندرقند، سبزیجات، صیفی جات، باغات مرکبات و مزارع گل وارد شده، گفت: اراضی و باغات مرکبات خسارت دیده عمدتاً در بخش‌های مرکزی و چغامیش و به طور کلی روستاهای حاشیه و همجوار رودخانه دز قرار دارند.

زارعی، سطح زیر کشت ۹ هزار اراضی کشاورزی و باغی متأثر از سیلاب را ۶۰ هزار تن محصول برشمرد و عنوان کرد: این میزان تولید بر اثر سیلاب به طور کلی از بین رفت اما با توجه به شرایط مطلوب مزارع دیم و برخی مزارع آبی که خسارتی از نظر کمی و کیفی به آنها وارد نشد و همچنین با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی نگرانی در خصوص سرجمع میزان تولیدات کشاورزی شهرستان وجود ندارد.

وی از تشکیل کارگروه و کمیته‌های تخصصی زیر نظر فرماندار در راستای رسیدگی و پیگیری برای دریافت خسارات ناشی از سیلاب در بخش کشاورزی خبر داد و عنوان کرد: تمام تلاش ما در کمیته‌های مذکور این است که نوع محصولات و میزان و شدت خسارات بخش کشاورزی شهرستان به صورت دقیق ارزیابی و برآورد شوند و سپس به سامانه ثبت میزان خسارات مدیریت بحران استان ارائه شوند تا پرداخت غرامت‌ها و خسارات کشاورزان در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بنابراین ما در شهرستان پیگیری‌های لازم را خواهیم کرد اما زمان و میزان پرداخت خسارات از طریق دولت به مدیریت بحران استانداری و سپس شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول در ادامه یادآور شد: باتوجه به تخریب و آسیب دیدن سطح زیادی از زیر ساخت‌های بخش کشاورزی، یکی از دغدغه‌های فعلی آماده سازی بستر لازم برای کشت تابستانه است که بر این اساس با هماهنگی‌های به عمل آمده با مدیریت بحران شهرستان تلاش می‌شود به سرعت زیرساخت‌های لازم برقرار و کشت تابستانه به موقع انجام شود.

زارعی در پایان از تلاش‌های اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان و تلاش موفقیت آمیز آنها در راستای کاهش خسارات پیش بینی شده براثر سیلاب تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصول کشاورزی در شهرستان دزفول تولید می‌شود. بیش از ۹۵ درصد بذر محصولات کلزا و شبدر کشور در دزفول تولید می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا