امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سیاست‌های اجرایی مدیریت بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرس ابلاغ شد

رئیس سازمان جنگل‌ها با توجه به گسترش پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در سال‌های اخیر سیاست‌های اجرایی مدیریت بوم سازگان این جنگل‌ها را به ادارات کل منابع طبیعی ۱۱استان زاگرس نشین ابلاغ کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی با توجه به گسترش پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در سال‌های اخیر و لزوم اعمال اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه برای کنترل این پدیده، سیاست‌های اجرایی مدیریت بوم سازگان جنگل‌های زاگرس را به ادارات کل منابع طبیعی ۱۱ استان زاگرس‌نشین ابلاغ کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، در این ابلاغیه مدیران منابع طبیعی حوزه زاگرس و دفاتر ذیربط ستادی را از ابتدای سال ۱۳۹۸ موظف به اجرای این سیاست‌ها و ارائه گزارش سه ماهه به معاونت امور جنگل به عنوان دبیر ستاد ملی مدیریت بوم سازگان جنگل‌های زاگرس کرد و از شورای عالی سازمان در سطح ملی و کمیته‌های فنی در سطح استان‌ها خواست نظارت عالیه بر اجرای این سیاست‌ها را بر عهده داشته باشند.

وی کمیته فنی را مسئول تشکیل کمیته هماهنگی و همسوسازی برنامه‌های اجرایی مدیریت بوم سازگان جنگلی زاگرس در استان دانست و گفت: این کمیته با دعوت از صاحب نظران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط در استان هماهنگی اقدامات مدیریتی را تحت نظر مدیر کل استان عهده دار خواهد بود.

آقایی در ابلاغ سیاست‌های اجرایی در ناحیه رویشی زاگرس به ارتباط تنگاتنگ مرتع و جنگل اشاره کرد که متأثر از یکدیگر بوده و اقدامات مدیریتی برای احیا و توسعه پوشش گیاهی با هماهنگی این دو بخش و بر اساس دستورالعمل‌های مصوب شورای عالی سازمان در سامانه‌های عرفی به مرحله اجرا در آید.

اجرای عملیات آبخیزداری در جنگل‌های زاگرس ضروری است

رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه تصریح کرد: افزایش دما، کاهش بارندگی و خشکسالی سبب کاهش رطوبت خاک در عرصه‌های جنگلی زاگرس شده است و تمرکز اجرای عملیات آبخیزداری و تکنیک‌های ذخیره نزولات در جنگل‌های زاگرس خصوصاً در اجرای عملیات احیایی ضروری است و استان‌ها باید در مناطقی که جنگل‌ها دچار خشکیدگی شده اند این عملیات را توسعه و گسترش دهند.

آقایی، یگان حفاظت منابع طبیعی در استان‌های زاگرسی را موظف کرد با اولویت ویژه در مناطق جنگلی که دچار خشکیدگی شده اند اقدامات گشت و مراقبت، مقابله با قطع‌های غیر مجاز و جلوگیری از ایجاد و فعالیت کوره‌های ذغال گیری را شدت ببخشند.

وی همچنین از یگان حفاظت منابع طبیعی خواست با توجه به بارش‌های مناسب در پاییز و زمستان و افزایش تراکم پوشش گیاهی کف جنگل که خطر وقوع حریق را به دنبال دارد با همکاری و هماهنگی همه بخش‌های اداره کل برنامه مدونی را برای پیشگیری و اطفائ حریق در جنگل‌های زاگرس خصوصاً در مناطق بحرانی خشکیدگی جنگل‌ها تنظیم و با پیش بینی تمهیدات و ساماندهی امکانات و تجهیزات، آمادگی لازم را در این خصوص ایجاد نماید.

شناسایی گلوگاه‌های قاچاق

رئیس سازمان جنگل‌ها وظیفه یگان حفاظت منابع طبیعی را در اجرای این سیاست‌ها مهم و اساسی خواند و خاطرنشان کرد: به منظور برخورد با پدیده قاچاق چوب، گلوگاه‌ها را در حوزه‌های آبخیز شناسایی و کانکس‌های حفاظتی را با اولویت در مناطق بحرانی مستقر کرده و کلیه وسایل نقلیه دارای محموله‌های چوبی اعم از باغی و غیره را به صورت دقیق بازرسی کنند.

وی اجرای پروژه تغییر الگوی سوخت و همچنین استفاده از انرژی‌های نو در مناطق جنگلی زاگرس را لازم دانست و آن را از کارهای اولویت‌دار در مناطق بحرانی خشکیدگی جنگل‌ها برشمرد.

این مسؤول در ادامه ادارات استعدادیابی منابع طبیعی در استان‌ها را موظف کرد ظرف مدت یکسال نقشه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های واگذاری اراضی در محدوده ناحیه رویشی زاگرس را با در نظر گرفتن شرایط بحرانی خشکیدگی جنگل‌های زاگرس به روز رسانی کرده و پروژه کاداستر اراضی ملی در محدوده جنگل‌های زاگرس با اولویت مناطق بحرانی اجرا و تکمیل پروژه کمربند حفاظتی در دستور کار قرار گیرد.

انجام بهره برداری در قالب طرح‌های جنگل داری چند منظوره

آقایی گفت: در مناطقی از جنگل‌های زاگرس که از گذشته دارای پروانه چرا بوده اند و در حال حاضر برای آنها طرح‌های جنگلداری چند منظوره تهیه شده است، باید هرگونه بهره‌برداری و مدیریت عرصه در قالب طرح‌های جنگل داری چند منظوره انجام گردد و پس از واگذاری طرح به صاحبان پروانه چرا، این پروانه‌ها ابطال شود.

وی صدور هرگونه پروانه چرای جدید برای محدوده جنگل‌های زاگرس را ممنوع دانست و چنانچه این مناطق جنگلی قبلاً تحت عملیات ممیزی قرار گرفته اند و هنوز پروانه چرا صادر نگردیده است، مجاز به صدور پروانه چرا نمی‌باشند.

مقام ارشد سازمان جنگل، عشایر را یکی از مهمترین بخش جمعیتی کشور نام برد که تأثیر مهمی در حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع جنگلی و مراتع در زاگرس دارند و خاطر نشان کرد: بهره گیری از دانش بومی این نوع از بهره برداران برای حفاظت از منابع جنگلی با همکاری اداره کل امور عشایر استان در دستور کار قرار گیرد.

ممنوعیت زراعت در زیر اشکوب جنگل‌ها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، توسعه زراعت در زیراشکوب جنگل‌های زاگرس را ممنوع اعلام کرد و یگان حفاظت منابع طبیعی را موظف کرد از گسترش زراعت در زیر اشکوب و تغییر کاربری جنگل‌های زاگرس ممانعت به عمل آورده و با متخلفان برخورد کند.

وی اجرای هرگونه پروژه در محدوده‌های بحرانی خشکیدگی جنگل‌های زاگرس که سبب بهم خوردن نظم سیستم هیدرولوژیک و میزان حق‌آبه‌های طبیعی در حوزه‌های آبخیز این مناطق گردد را ممنوع دانست و پایش مداوم آفات و امراض در محدوده جنگل‌های زاگرس خصوصاً در مناطق بحرانی خشکیدگی جنگل‌ها را ضروری خواند.

آقایی در ابلاغ سیاست‌های اجرایی مدیریت بوم سازگان جنگل‌های زاگرس تاکید کرد: برنامه‌های مدیریتی برای کنترل و مقابله با پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در مناطق چهارگانه تحت اختیار سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی و همکاری اداره کل محیط زیست استان تدوین و به مرحله اجرا درآید و تصویب اعتبارات اجرایی استان‌ها توسط ستاد ملی مدیریت بوم سازگان جنگلی زاگرس بر اساس اجرای سیاست‌های ابلاغی انجام شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا