صنعت، معدن، تجارت

استفاده از کارت بازرگانی گمرک یکی از دلایل رسوب کالا

یک کارشناس گمرک گفت استفاده از کارت بازرگانی غیر برای واردات یکی از دلایل رسوب کالا در گمرک می باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجتبی خسروی کارشناس گمرک در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: بسیاری از تاجران به منظور فرار مالیاتی مبادرت به واردات کالا با استفاده از کارت بازرگانی افراد دیگر می‌نمایند که عمدتاً بازرگانان غیردولتی و خرده پا هستند از این رو با ورود کالا به گمرک و بعضا به دلیل اختلاف بین صاحبان کالا و صاحبان کارت بازرگانی، کالاها در گمرک باقی می ماند که منجر به رسوب می شود.

وی تغییرات نرخ ارز را از دیگر عوامل رسوب کالا در گمرک دانست و افزود: ارز تخصیصی کالا هنگام سفارش توسط بازرگانان با نرخ روز محاسبه می شود و به علت نوسانات قیمت ارز در زمان گشایش اعتبار و خرید کالا در بین صاحبان کالا ومحاسبات گمرک و امور بانکی اختلاف هایی به وجود می‌آید که منجر به رسوب کالا در گمرک مناطق ویژه و مناطق آزاد می باشد.

این کارشناس گمرک عمده کالاهای رسوب شده در گمرک را متعلق به بخش خصوصی دانست و یادآور شد که قوانین صادرات و واردات و ترخیص کالا شامل های هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی است.

خسروی افزود: رفتار عامدانه صاحبان کالا در رسوب کالا به منظور افزایش قیمت های بازار گفت :رسوب کالا در گمرک شامل دریافت حق انبارداری ، پرداخت بهره‌های بانکی، گذشتن تاریخ مصرف بعضی از کالاها و یا متروک شدن کالاها می شود پس این سیاست برای واردکنندگان مقرون به صرفه نمی باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا