اقتصاد کلان

خیانت به اقتصاد ملی با واردات کالاهای لوکس

یک اقتصاددان با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، واردات هرگونه کالای لوکس را خیانت به اقتصاد کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  وحید شقاقی اقتصاددان در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: مهمترین محور در شرایط سخت اقتصادی مدیریت واردات کالاهاست . متأسفانه در ماه‌های اخیر با فساد و رانت های پشت پرده شاهد ورود کالاهایی بودیم که حضور آنها موجب هدر رفت منابع ارزی کشور است. به عنوان مثال خودروهای بسیار لوکس برای استفاده یک گروه خاص به دلیل مخالفت بانک مرکزی در گمرک منصوب شده بود ولی متاسفانه با مجوز دولت خودروهای انبار شده در گمرک وارد کشور شد.

وی افزود: واردات این خودروها به دلیل ارزبری بالا موجب التهاب یک هفته‌ای در بازار ارز و افزایش نرخ ۴۰۰ تومانی شد.

وی یکی از دلایل رسوب برخی از کالاها و منجمله خودروها را مبنی بر سیاست های ارزی بانک مرکزی دانست و گفت: طی مصوبه ابلاغی بانک مرکزی برخی از کالاها به دلیل کمبود ذخایر ارزی اجازه ورود به کشور را ندارند و وارد کنندگان یا از قبل ثبت سفارش کرده بودند و بعد از مصوبه وارد گمرک شدند و یا طی امضاهای طلایی پشت پرده بعد از مصوبه اقدام به واردات کردند که در گمرک رسوب شده اند.

همچنین بخوانید

وی افزود: بانک مرکزی در برخی موارد تاب مقاومت در برابر افراد قدرتمند را ندارد.

شقاقی تعلل در ترخیص کالاها را از دیگر عوامل رسوب در گمرک دانست و افزود: برخی کالاها در روند بازرسی، بررسی و شفافیت سازی اسناد پروسه طولانی تری را طی می کنند.

برنامه “نود و هشتی ها” کاری از گروه اقتصاد و جامعه، به تهیه کنندگی مهرگان سوادکوهی و مهدی شیار شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۷:۰۰ به مدت ۹۰ دقیقه به روی آنتن می رود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا