ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ضعف گجت‌های هوشمند در برابر آسیب‌های امنیتی

کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی دریافته و اعلام کرده‌اند که بالغ بر دو میلیون گجت هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا تحت تاثیر پروتکل و درگاه ناامن P2P در معرض آسیب پذیری و نفوذ هکرها قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این روزها کارشناسان امنیتی به کشف آسیب پذیری و ضعف‌های امنیتی موجود در سخت افزار و نرم افزارهای مختلف می‌پردازند تا به شرکت‌های توسعه دهنده و سازنده مربوطه هشدار دهند که هر چه سریع‌تر مشکلات امنیتی مربوطه را برطرف کرده و خیال کاربران را برای استفاده و بهره‌مندی از دستگاه‌های الکترونیکی و برنامه‌های رایانه‌ای و موبایلی راحت کنند.

گجت های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در سال‌های اخیر امنیت سایبری ضعیفی داشته و بارها متخصصان فعال در این حوزه در خصوص وضعیت نابسامان امنیت سایبری آنها خطاب به کاربران هشدار داده‌اند و خاطرنشان کرده‌اند که هکرها و مجرمان سایبری به سادگی قادر خواهند با استفاده از آسیب پذیری‌های موجود در گجت‌های هوشمند خانگی همچون اسپیکر هوشمند، لامپ و قفل درب هوشمند و غیره نفوذ کرده و کنترل آن را در دست بگیرند.

همچنین بخوانید

حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری حاکی از آن است که آسیب پذیری پروتکل درگاه P2P در بالغ بر دو میلیون دستگاه‌الکترونیکی و گجت های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) است که به هکرها اجازه نفوذ و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را می‌دهد و به صورت کلی، حریم خصوصی و اطلاعات شخصی آنها را زیر سوال خواهد برد.

این درگاه در ابتدا به آنها این امکان را می‌دهد تا آنلاین یا آفلاین بودن دستگاه‌های مربوطه را تشخیص داده و سپس با توجه به سایر شرایط موجود و شناسایی شده، تصمیم بگیرند که به آنها حمله کرده و اطلاعات موجود ذخیره شده یا رد و بدل شده توسط دستگاه موردنظر را هک کنند.

این روزها گجت‌های هوشمند مختلفی در زمینه‌های گوناگون توسط شرکت و استار تاپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی توسعه یافته و به‌منظور تسهیل کار و فعالیت افراد و کاربران معرفی و به بازارهای جهانی هرچند محدودی، عرضه می‌شوند. اینترنت اشیا به معنی یک شبکه جهانی از اشیا مرتبط متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم و شبکه جدید به صورت کنترل از راه دور و هوشمند بوده و در تمامی تجهیزات، وسایل و دستگاه‌های حاضر در خانه و شهرهای هوشمند و توسعه یافته شده قادر است به فعالیت و کنترل بپردازد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا