امور زیربناییتعاون و اشتغال

پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تسهیلات اشتغال روستایی در سال ۹۷

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به ایجاد۵۶هزار شغل در مناطق روستایی با پرداخت ۱۱۰۰میلیارد تسهیلات در سال۹۷، گفت: این صندوق از تمام کسب و کارهای مناطق روستایی سیل زده حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اصغر نوراله زاده امروز (نهم اردیبهشت ماه) در نشست خبری تشریح عملکرد تسهیلات اشتغال روستایی در سال ۹۷ و همچنین حمایت‌های این صندوق از کسب و کارهای استان‌های سیل زده، اظهار داشت: در حوزه اشتغال روستایی به رغم اینکه سال گذشته تعهد صندوق پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات روستایی بود، اما تا پایان سال نزدیک به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۳ هزار و ۵۰۰ طرح در ۲۳ هزار روستا پرداخت گردید که برای ۵۶ هزار نفر اشتغال زایی شد، این در حالی است که با در نظر گرفتن هزینه ایجاد اشتغال سرانه (به ازای هر نفر) ۱۵۰ میلیون تومان، صندوق کارآفرینی امید باید برای ۷ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه، اجرای طرح اشتغال روستایی از محل منابع صندوق توسعه یک قدم بسیار مثبت بود که برای اولین بار در کشور با این حجم از تأمین مالی در روستاها اجرا می‌شود، اظهار امیدواری کرد، در سال ۹۸ با افزایش دو برابری تعهدات صندوق، در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال زایی ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد طرح‌های اشتغال روستایی صندوق کارآفرینی در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی، بسته بندی و تأمین زنجیره ارزش بخش کشاورزی است، گفت: این مشاغل عمدتاً پایدار هستند و باعث مهاجرت معکوس در مناطق روستایی شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سال گذشته برنامه ریزی برای اشتغال جوانان بود که در این زمینه ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات طی توافق با وزارت ورزش و جوانان پرداخت شد. با اجرای این برنامه در تمام ۴۰۰ شهرستان کشور، حداقل یک باشگاه ورزشی به صورت «تأمین مالی غیر دولتی» راه اندازی شده است که با این اقدام هم به ورزش عمومی و سلامت جسم جوانان توجه می‌شود و هم اوقات فراغت را به ویژه در شهرستان‌های کمتر برخوردار فراهم می‌کنیم.

تأمین مالی اشتغال از محل درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده در سال ۹۸

نوراله زاده خاطرنشان کرد: علاوه بر این در قانون بودجه سال ۹۸ نیز ظرفیت‌های بالاتری برای اشتغال جوانان پیش بینی کردیم به این ترتیب که در قالب جز ۲ بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور با عاملیت صندوق کارآفرینی امید از طرح‌های کسب و کارهای جوانان حمایت به عمل می‌آید. بر اساس این ماده قانونی، ۲۹ درصد از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری برای اشتغال در نظر گرفته می‌شود که ۵۰ درصد از این درآمدها برای اشتغال جوانان در محیط‌های شهری اختصاص می‌یابد.

وی تأکید کرد: مخاطب اصلی صندوق کارآفرینی امید به ویژه طی سال‌های اخیر، حمایت از کسب و کارهای روستایی و همچنین رونق اشتغال برای جوانان در محیط‌های شهری بوده است که در قالب دو برنامه اشتغال روستایی و قانون بودجه سال ۹۸ مورد تأکید قرار گرفته اند.

امهال یک‌ساله بازپرداخت تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از سیل

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اقدامات این صندوق برای حمایت از کسب و کارهای تخریب شده ناشی از سیل در استان‌های سیل زده، تصریح کرد: این حمایت‌ها در دو سطح صورت می‌پذیرد. البته علاوه بر حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از سیل، صندوق کارآفرینی امید در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی خود پس از دستور رهبر انقلاب و رئیس جمهور ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات خود را در جهت تأمین تجهیزات، کالاهای اساسی و خدمات با هماهنگی سازمان مدیریت بحران و سازمان هلال احمر اختصاص داد.

نواله زاده افزود: در حوزه حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده نیز، واحدهای صنفی و کسب و کارهایی که پیش از این از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استفاده کرده بودند، مشمول یک سال امهال در بازپرداخت تسهیلات شدند که البته این مهلت یک ساله نیز بستگی به راه اندازی و احیای کسب و کارهای آنها دارد.

وی تأکید کرد: اگر کسب و کاری در مدت یک سال نتوانست نسبت به احیای کسب و کار خود اقدام کند و واحد صنفی مربوطه در حریم اماکن پرخطر از جمله رودخانه‌ها قرار گرفته باشد، با هماهنگی فرمانداری، دولت زمینی برای انتقال کسب و کار آنها در نظر می‌گیرد و علاوه بر امهال بازپرداخت تسهیلات، برای راه اندازی کسب و کار جدید مجدداً صندوق کارآفرینی امید به آنها تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: اما کسب و کارهای آسیب دیده در مناطق سیل زده که پیش از این از صندوق کارآفرینی امید تسهیلات دریافت نکرده اند نیز مشمول حمایت‌های این صندوق قرارمی گیرند به طوری که مسئولیت احیای کسب و کار روستاهای تمام مناطق سیل زده را برعهده خواهیم گرفت.

نوراله زاده با اشاره به اینکه کسب و کارهای استان لرستان بیشترین آسیب را ناشی از سیل دیده است، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته در روستاهای بابازید، چم مهر بالا، چم مهر پایین، چم گرد تمام کسب و کارها بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند که صندوق کارآفرینی امید مسئولیت احیای این کسب و کارها را با حمایت‌های مالی برعهده گرفته است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: همچنین در سایر استان‌ها نیز کارشناسان ما در حال آمارگیری کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از سیل هستند تا پس از برآوردهای صورت گرفته حمایت مالی از کسب و کارها در دستور کار قرار گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا