تجارتراه و ساختمانصنعت، معدن، تجارت

هدفگذاری برای مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه

وزیر راه و شهرسازی همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور ایران و ترکیه و ایجاد کانال مالی را یکی از ضرورت‌ها و عوامل تسهیل کننده در تحقق هدفگذاری افزایش سهم مبادلات تجاری دو طرف به ۳۰ میلیارد دلار در سال عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری هشتمین اجلاس دوجانبه مشترک بین ایران و ترکیه که امروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با بیان اینکه بسیار خرسندم با توافقات الهی امروز موفق به برگزاری هشتمین اجلاس کمیشیون مشترک ایران و ترکیه بوده‌ایم گفت: از ترکیه برای اتخاذ مواضع سیاسی اصولی در برابر سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا علیه ایران تشکر می کنیم.

وزیر راه ادامه داد: برگزاری این اجلاس پس از هفت سال در این برهه زمانی صورت می‌گیرد و در حالی این اجلاس برگزار می‌شود که چهار ماه از برگزاری شورای عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور گذشته است. بنابراین حامل یک پیام مشخص است که نشانگر اراده رهبران دو کشور برای گسترش همکاری‌هاست.

همچنین بخوانید

اسلامی با اشاره به اینکه در چهار زمینه حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای توافقاتی انجام شده است، گفت: یکی از مهمترین توافقات شبانه‌روزی کردن مرز دو کشور است تا صف‌های کامیون‌ها بشکند و منجر به کاهش توقف کامیون‌های دو کشور در مرز شود.

وی با بیان اینکه از دیگر این توافقات توسعه ترانزیت بین دو کشور است، گفت: برقراری خط مسافری ریلی تهران-آنکارا از دیگر توافقات بود. همچنین بحث توافق سه‌جانبه خط ریلی تهران- اسلام‌آباد- استانبول را داشتیم.

اسلامی گفت: تحقق هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال با انجام هماهنگی و توسعه تبادلات دست‌ یافتنی است و ما به عنوان وزرای حمل و نقل دو کشور نقش محوری داریم تا روابط تسریع و تسهیل شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم از ایجاد خط جدید ریلی در مرز دو کشور خبر داد و گفت: به دنبال احیای ظرفیت‌ها و گسترش روابط اقتصادی با ایجاد این خطوط ریلی هستیم که کمیته ریلی بین دو کشور تشکیل می‌شود تا این تفاهمات در آن کمیته پیگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه همکاری‌های دریایی، بندری و افزایش تبادلات در این حوزه اظهار داشت: در حوزه‌های هوایی و هوانوردی هم تفاهمات متعددی صورت گرفت که قطعا منجر به افزایش تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه خواهد شد.

اسلامی ادامه داد: کمیته‌های تخصصی بین دو کشور تشکیل شده تصمیماتی که در این کمیته اتخاذ می‌شود از جنس شتاب‌دهنده برای رفع مشکلات هستند.

و

زیر حمل‌ونقل ترکیه: تحریم‌های امریکا آسیبی به روابط ایران و ترکیه نمی‌زند

در ادامه این نشست جابر تورهان وزیر حمل و نقل ترکیه با اشاره به اینکه دو کشور ایران و ترکیه خواستار گسترش همکاری‌ها و تأمین منافع هر دو کشور هستند، گفت: این اراده یک بار دیگر در حین برگزاری اجلاس شورای عالی همکاری با حضور رؤسای جمهور ایران و ترکیه که چهار ماه قبل برگزار شد مشخص شد و در آن نشست به وزرای مربوطه دستور داده شد تا روابط دو جانبه بین ایران و ترکیه در همه حوزه‌ها تقویت شود.

وی افزود: از اینکه روابط دو کشور در چارچوب همکاری‌های دوجانبه به شکل روز افزونی در حال گسترش است، خرسندیم و دو کشور صاحب اراده برای گسترش روابط در راستای تقویت و تامین منافع همدیگر هستند.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه با اشاره به دیدار با محمد اسلامی در جریان دیدار رئیس جمهور دو کشور گفت: موضوعاتی در آن دیدار مطرح شد که در این دوره از اجلاس بر روی همان موضوعات تاکید داشتیم. در همان دیدار روسای جمهور دو کشور دستورات لازم به وزرای خود برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در تمام حوزه‌ها را دادند که مورد پیگیری وزرا قرار گرفت.

تورهان گفت: در چارچوب وظایف تعریف شده برای گسترش همکاری‌ها به دنبال تقویت روابط بر پایه حسن همجواری در این اجلاس حضور داریم و این گام‌هایی که در راستای تقویت روابط برداشته شده این ویژگی را دارد که بتوانیم به حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور برسیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌های مواصلاتی و حمل‌ونقلی بین دور کشور وجود دارد که این راه‌های مواصلاتی می‌توانند در راستای رفع مشکلات دو کشور اهمیت زیادی داشته باشند و در سایه این اراده مشترک امروز جامع‌ترین نشست در حوزه حمل‌ونقل بین دو کشور برگزار شد و کمیسیون مشترک حمل‌ونقلی ایجاد شد و در آن تمام کارشناسان مرتبط حضور داشتند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه حوزه حمل‌ونقلی پس از برگزاری این اجلاس امضا می‌شود که این تفاهم‌نامه برای ما بسیار حائز اهمیت است.

تورهان با اشاره به تفاهمات ریلی که بین دو کشور انجام شد گفت: در حوزه حمل‌ونقل ریلی کمیته‌ای تشکیل و در آن تصمیمات مهمی بین مقامات و مسئولان اتخاذ شد که این تفاهمات منجر به پایداری در حوزه حمل‌ونقل ریلی هم در بخش مسافر و هم در بخش بار می‌شود.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه یکی از مهمترین توافقات را افزایش حمل‌ونقل بار از طریق ریل بین دو کشور به یک میلیون تن عنوان کرد: در ماه آینده در ترکیه نشستی در این باره برگزار می‌شود و از دیگر تفاهمات امکان تردد واگن‌های دو کشور برای تامین منافع مشترک بود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه شش جانبه با کشورهای متشرک المنافع بیان داشت: طبق این تفاهم‌نامه کشورهای مشترک المنافع،‌ایران و ترکیه می‌توانند تردد سهل‌ و سریع‌تری داشته باشند و در این باره هم کمیته مشترکی تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: درباره انجام حمل و نقل ترکیبی هم تفاهماتی انجام شد و از دیگر تفاهمات ما بحث سیستم‌های کشف و امداد ماهواره‌ای بین دو کشور بود.

تورهان با بیان اینکه شرایط سختی در منطقه حاکم است تصریح کرد: هر همکاری بین دو کشور نه فقط در راستای تامین منافع دو کشور است بلکه از نظر منطقه‌ای هم می‌تواند یک رفتار و گام معناداری باشد.

وی اداه داد: فعالیت‌های ایران و ترکیه در پرتو این حقیقت گسترش می‌یابد و از اینک امروز هشتمین اجلاس دو جانبه بین ایران و ترکیه برگزار می‌شود خرسندم و امیدوارم باز هم به بهانه‌های مختلف در کنار هم باشیم.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه در آغاز این نشست همدردی کشور ترکیه با مصیبت دیدگان حادثه سیل را اعلام کرد و برای کسانی که جان خود را در حادثه سیلاب از دست داده‌اند طلب مغفرت کرد.

گفتنی است هشتمین اجلاس مشترک حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه پس از گذشت هفت سال از برگزاری اجلاس پیشین، روز گذشته با ریاست شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در محل ساختمان دادمان آغاز به فعالیت کرد.

این اجلاس امروز عصر با نشست کارگروه‌های تخصصی شش‌گانه شامل کارگروههای حمل‌ونقل ترکیبی، جاده‌ای، هوایی، ریلی، دریایی و بندری و دبیرخانه و تیم جمع آوری و تدوین یادداشت تفاهم، جهت پیشبرد مذاکرات کارشناسی برگزار و پس از دیدار وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت جمهوری ترکیه و امضای یادداشت تفاهم به اتمام رسید.

اجلاس پیشین کمیسیون مشترک حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۲ برگزار شده بود.

 

منبع
خبر آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا