صنعت، معدن، تجارت

مبارزه با خام فروشی اولویت وزارت صمت

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بطور کلی از سال ۱۳۹۲ مبارزه با خام فروشی و محدودیت صادرات مواد خام معدنی یکی از برنامه های مهم و اولویت دار این وزارتخانه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جعفر سرقینی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اقدامات عملی که تا کنون صورت گرفته باعث شده صادرات ۲۳ میلیون تنی سنگ آهن خام در سال ۱۳۹۱ به هشت میلیون تن در سال ۹۷ برسد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: بقیه این مواد معدنی خام به فولاد، کنسانتره و گندله در داخل کشور تبدیل شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دستیابی به این موفقیت مرهون حرکت بر روی دو محور بوده است.

وی در ادامه افزود: محور اول ایجاد محدودیت های قانونی مانند وضع عوارض ۵ درصدی برای صادرات مواد معدنی خام در سال ۹۷ بود. سرقینی اضافه کرد: این عوارض برای سال ۹۸ و ۹۹ نیز به ترتیب ۸ و ۱۰ درصد تعیین شده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: وضع عوارض برای صادرات مواد معدنی خام هرچند به عنوان یک عامل محدود کننده بود ولی به اندازه کافی بازدارنده نبود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برداشتن معافیت های مالیاتی مواد معدنی خام در سال ۹۴ را از دیگر اقدامات دانست و افزود: این مقوله موثر بود نه خیلی زیاد.

وی همچنین محور دوم در راستای کاهش صادرات مواد خام معدنی را تکمیل زنجیره فولاد عنوان کرد و اظهارداشت: طی پنج سال گذشته زنجیره فولاد از ظرفیت ۱۲۰ میلیون تن به ۲۱۰ میلیون تن رسیده یعنی ۹۰ میلیون تن ظرفیت در زنجیره فولاد فعال شده است.

سرقینی اضافه کرد: این زنجیره شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولادی بود.

وی گفت: عمده موفقیت در بحث کاهش صادرات مواد معدنی خام مدیون تکمیل زنجیره فولاد است البته ناگفته نماند این اتفاق نه فقط در فولاد بلکه در صنعت روی، مس و … نیز افتاده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: افزایش ظرفیت تولید مس کاتد در ایران از ۲۰۰ به ۳۸۰ میلیون تن طی این مدت خود شاهدی صادق براین مدعاست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا