صنعت، معدن، تجارت

مبارزه با خام فروشی اولویت وزارت صمت

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بطور کلی از سال ۱۳۹۲ مبارزه با خام فروشی و محدودیت صادرات مواد خام معدنی یکی از برنامه های مهم و اولویت دار این وزارتخانه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جعفر سرقینی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اقدامات عملی که تا کنون صورت گرفته باعث شده صادرات ۲۳ میلیون تنی سنگ آهن خام در سال ۱۳۹۱ به هشت میلیون تن در سال ۹۷ برسد.

وی همچنین اظهارداشت: بقیه این مواد معدنی خام به فولاد، کنسانتره و گندله در داخل کشور تبدیل شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دستیابی به این موفقیت مرهون حرکت بر روی دو محور بوده است.

وی در ادامه افزود: محور اول ایجاد محدودیت های قانونی مانند وضع عوارض ۵ درصدی برای صادرات مواد معدنی خام در سال ۹۷ بود. سرقینی اضافه کرد: این عوارض برای سال ۹۸ و ۹۹ نیز به ترتیب ۸ و ۱۰ درصد تعیین شده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: وضع عوارض برای صادرات مواد معدنی خام هرچند به عنوان یک عامل محدود کننده بود ولی به اندازه کافی بازدارنده نبود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برداشتن معافیت های مالیاتی مواد معدنی خام در سال ۹۴ را از دیگر اقدامات دانست و افزود: این مقوله موثر بود نه خیلی زیاد.

وی همچنین محور دوم در راستای کاهش صادرات مواد خام معدنی را تکمیل زنجیره فولاد عنوان کرد و اظهارداشت: طی پنج سال گذشته زنجیره فولاد از ظرفیت ۱۲۰ میلیون تن به ۲۱۰ میلیون تن رسیده یعنی ۹۰ میلیون تن ظرفیت در زنجیره فولاد فعال شده است.

سرقینی اضافه کرد: این زنجیره شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولادی بود.

وی گفت: عمده موفقیت در بحث کاهش صادرات مواد معدنی خام مدیون تکمیل زنجیره فولاد است البته ناگفته نماند این اتفاق نه فقط در فولاد بلکه در صنعت روی، مس و … نیز افتاده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: افزایش ظرفیت تولید مس کاتد در ایران از ۲۰۰ به ۳۸۰ میلیون تن طی این مدت خود شاهدی صادق براین مدعاست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا