بانک و بیمهطلا و ارز

بازار متشکل ارزی راهی برای شفاف‌سازی است

یک کارشناس بانکی معتقد است که بازار متشکل ارزی گامی در جهت شفافیت بازار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داوود سوری با بیان اینکه هر اقدامی که موجب افزایش شفافیت در بازار ارز شود، گامی مثبت در راستای ثبات‌بخشی به این بازار است، اظهار کرد: ایده بازار متشکل ارزی در مسیر شفافیت در بازار ارز طراحی شده و قطعاً این سیاست اگر به درستی اجرایی و عملیاتی شود، می‌تواند آثار قابل تأملی در خصوص ساماندهی بازار ارز داشته باشد.

وی رمز موفقیت این بازار را در تدوین مناسب و همه جانبه آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها دانست و گفت: انتظار می‌رود سیاست‌گذاران ارزی با بررسی کارشناسی و لحاظ کردن عوامل مؤثر در ثبات‌بخشی به بازار ارز در جهت تدوین مطلوب آئین‌نامه‌ها اقدام کنند و با آسیب‌شناسی سیاست‌های گذشته مؤثرترین شیوه‌ها را انتخاب و اجرایی کنند.

این کارشناس با تاکید مجدد بر اصل شفافیت در اقتصاد به ویژه بازار ارز، گفت: هر اقدامی که بتواند شفافیت را افزایش دهد و مبادلات را تسهیل کند، مورد تأیید و استقبال فعالان اقتصادی خواهد بود و این امر افزایش کارایی بازار ارز را در پی خواهد داشت.

وی افزود: تلاش سیاست‌گذاران باید در جهت ارائه اطلاعات دقیق و شفاف به بازرگانان و فعالان اقتصادی باشد تا ذی‌نفعان با قدرت پیش‌بینی و اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری و نقش آفرینی در بازارها اقدام کنند.

سوری خواهان بسته شدن دایره محدودیت‌های نابجا در بازار ارز شد و تصریح کرد: اگر بازار متشکل ارزی همچون برخی سیاست‌های گذشته با ایجاد محدودیت‌های نابجا مسیر فعالیت بازرگانان را ناهموار کند، قطعاً نتیجه مثبتی به بار نخواهد آورد و بازار موازی دیگری با خنثی‌سازی اهداف بازار متشکل ارزی شکل می‌گیرد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که بازار متشکل ارزی تا چه حد می‌تواند زمینه را برای تک نرخی شدن ارز فراهم کند؟ گفت: تک نرخی شدن ارز می‌تواند مناسب و مؤثر باشد اما در مقابل، مساله بسیار مهمی وجود دارد که با نادیده گرفتن آن به اهداف اصلی دست پیدا نخواهیم کرد و آن، چیزی جز بازنگری کلی در سیاست‌های اقتصادی و ارزی نیست، چراکه سیاست‌های متضاد و متناقض در شرایط کنونی اقتصاد ایران به مثابه سم مهلک است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا