صنعت، معدن، تجارت

سازمان‌های توسعه‌ای برای رفع محرومیت ماموریت بگیرند

خرم‌آباد- وزیر صنعت گفت: شاه بیت برنامه ما این است که تولید موجود را حفظ کنیم و این موضوع به قانون و بخشنامه جدید هم نیاز ندارد و تنها همت همه را می‌طلبد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا رحمانی ظهر امروز سه شنبه در جلسه مشترک شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لرستان با اشاره به اینکه خدا را شاکرم توفیق شد امروز به لرستان آمدیم، اظهار داشت: موارد زیادی در جلسه مطرح شد، این بازدیدها و جلساتی که داریم، خود جلسه هدف نیست، من با موارد ناآشنا نیستم و مثل صنعتگران از صبح تا شب سر و کار دارم با مسائل، اما به هر روی در هر سفری نکات جدیدی را می‌شنویم و یا تصمیمات جدیدی را می‌گیریم.

وی با بیان اینکه جلسات باعث می‌شود به یک فهم مشترک از موضوعات برسیم، تصریح کرد: از نظر من مواردی که مطرح شد ۳ سطح بحث را ایجاد کرد. یک بخشی از موارد مشکلاتی است که همه می‌دانیم، مثل تحریم و مبادلات مالی که باید در چارچوب خودش مسائل را جلو ببریم.

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه مطلب دوم مربوط به فضای کسب و کار است، افزود: رهبر انقلاب فرمودند که حفظ وضع موجود تولید کارخانه‌ها یک جهاد است. لذا شاه بیت برنامه ما این است که تولید موجود را حفظ کنیم. این موضوع نه بخش نامه می‌خواهد نه قانون.

دست یک واحد تولیدی که امروز فعال است را باید بوسید

رحمانی با اشاره به اینکه دست یک واحد تولیدی که امروز فعال است را باید بوسید، رزمندگان جبهه اقتصاد هستند، اظهار داشت: خواهش دارم در استان نگاه را عوض کنید، هر بانکی که مشکل واحد اقتصادی را حل می‌کند تجلیل و هرکسی که در این راستا کار نمی‌کند را مواخذه کنید.

وی با بیان اینکه برای مناطق آزاد و ویژه واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید بدون ثبت سفارش آزاد است، دولت مصوبه داده است، تصریح کرد: جای بازرسی همینجاست که باید پیگیری کند تا برخلاف مصوبه دولت کار نکنند. چه جراتی دارند قانون را اجرا نکنند؟ هیچکس نمی‌تواند مقابل قانون بایستد و این تخلف است.

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه جلوی واردات مواد اولیه را نمی‌توانند بگیرند و این حرکتی است که عنوان مجرمانه را نیز می‌توان روی آن گذاشت، افزود: هرکسی برخلاف تسهیل تولید اقدام کند باید مواخذه شود.

پیگیری مشکلات حوزه تولید را اختلاف با دولت تعبیر نکنید

رحمانی با اشاره به اینکه بارها گفته ام جنس کار وزارت صنعت با برخی دستگاه‌ها متفاوت است، برخی صرفاً در مقابل دولت مسئول هستند اما وظیفه کاری ما حمایت از تولید است، وظیفه من حمایت از تولید است و باید مشکلات آنها را پیگیری کنیم، این را به عنوان اختلاف تعبیر نکنید، ادامه داد: یک روز ممکن است در دولت مطرح کنم مسائل را، یک روز هم ممکن است در مجلس مطرح کنم و یا علنی بگویم. این را اختلاف با دولت تعبیر نکنید. اگر احساس کنم جایی برخلاف جهت رونق تولید کار می‌شود می گویم و تذکر لازم را می‌دهم. برخی مکاتبات من را ببینند شاید فکر می‌کنند با دولت اختلاف دارم، نه اختلاف نیست، من وظیفه ام حمایت از تولید است.

وی با بیان اینکه امسال سیاست اصلی و راهبردی ما باید حمایت از تولید باشد، غیر از این باشد به هدفی که رهبری تدوین کردند نخواهیم رسید، تصریح کرد: لرستان قهرمان را در سطح یک استان نمی‌بینیم. ارکان وزارت خانه همه بالاخره از لرستان و یا قوم پر افتخار لر هستند. بین جاده کرج و لرستان در سرمایه گذاری باید تفاوتی باشد. حرکت در این راستا را شروع کرده ایم. با برخی تشکل‌ها هم مشورت می‌کنیم که یک جمع بندی خوب دربیاید.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم در استان‌های محروم بیشتر کار کنیم.

نتیجه توزیع منابع را نمی‌بینیم

رحمانی با اشاره به اینکه منابعی را خودمان داریم که کم نیست، تبصره ۱۸، تسهیلات رونق، اشتغال روستایی و منابع خود مردم را داریم، یک جاهایی باید درست اینها را تخصیص دهیم؛ اظهار داشت: امروز اگر نتیجه توزیع منابع را نمی‌بینیم، علت این است که باید با یکدیگر بنشینیم و به نتیجه برسیم در چه جاهایی چگونه هزینه شود.

وی با بیان اینکه در سطح کشور هم مسائل را محور بندی کرده ایم، معدن را در اولویت گذاشته ایم، شما فکر کنید ببینید در کدام بخش ظرفیت دارید و روی آن کار کنید، تصریح کرد: در حوزه فناوری کار جدیدی را شروع کرده ایم. باید شرکت‌های دانش بنیان و فناوری را حمایت کنیم.

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی تولید سرمایه در گردش است. مذاکره خوبی را با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از سال گذشته شروع کرده ایم. تکلیف قانونی هم دارند، افزود: اما هر تولیدی که بازار داشته باشد را در این بخش دنبال می‌کنیم. سهم پایین استان از صادرات نشان می‌دهند که این بخش نیاز به برنامه ریزی دارد، همین مسئله خود کارگروهی نیاز دارد. من هم حمایت می‌کنم.

دولت واقعاً برای جبران خسارت سیل مصمم است

رحمانی با اشاره به اینکه سیل یک حادثه بزرگی بود، حادثه وسیع بوده و همین که کمترین تلفات انسانی را داشتیم یک تدبیر بوده است، گفت: در حوزه جبران خسارت، از کسانی که زحمت کشیده اند تشکر می‌کنم. باید این کمک رسانی‌ها و همدلی مردم، نیروهای جهادی و… را قدر بدانیم، برای آینده سرمایه است.

وی با بیان اینکه دولت واقعاً برای جبران خسارت مصمم است، حجم خسارات بالای ۳۵ هزار میلیارد است، عدد کوچکی نیست اما دولت مصمم است جبران کند، تصریح کرد: پرداخت خسارت حوزه کشاورزی تصویب شده است و بخش صنعت و معدن در دستور کار است.

دستور اجرای پروژه لاستیک سازی را از شخص رئیس جمهور می‌گیرم

وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه لاستیک سازی خرم آباد اشاره کرد و گفت: الان لاستیک خودروهای سنگین را وارد می‌کنیم. لذا اجرای پروژه لاستیک سازی با اهمیت است، پروژه را بیاورید خودم دستورش را از رئیس جمهور می‌گیرم. این را جدی بگیرید. برای ما استراتژیک است.

رحمانی با اشاره به پروژه فولاد ازنا اظهار داشت: تکلیف کردیم فولاد مبارکه بیاید اینجا سرمایه گذاری کند.

سازمان‌های توسعه‌ای باید امروز در جهت رفع محرومیت مأموریت پیدا کنند

وی با بیان اینکه نباید خودمان را درگیری برخی مقررات خشک و خالی کنیم، یک موانع اداری درست کرده ایم که نباید باشد، یک جاهایی باید قانون اصلاح شود، تصریح کرد: سازمان‌های توسعه‌ای باید امروز در جهت رفع محرومیت مأموریت پیدا کنند. خوب ممنوعیت داریم، باید اصلاح کنیم، یک چیزهایی را غلط به ما گفته اند. یک زمانی سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایدرو و ایمیدرو را در حد انحلال بردند، اینها خودشان اساسنامه دارند فلسفه‌ای دارند.

وزیر صنعت ادامه داد: ۵۰ سال پیش شروع صنعتی شدن کشور با همین سازمان گسترش با ۴ کارخانه بوده است. در دنیا بیشترین سازمان توسعه‌ای در کشورهای غربی است و کمترین در کشورهای آفریقایی است؛ سازمان‌ها را تقویت کنیم اما مأموریت بدهیم و نظارت کنیم، به طور مثال فقط دانش، مناطق محروم و یا…

رحمانی خاطرنشان کرد: کاری که مردم معمولی می‌توانند انجام دهند را که نمی‌خواهیم به آنها بدهیم، کارهای ویژه و سرمایه گذاری کلان را به سازمان‌های توسعه‌ای بدهیم.

وی افزود: هر وقت بخواهید ستاد ملی تسهیل را اختصاصی برای لرستان تشکیل می‌دهم. اراده این است تولید حفظ شود و رونق بگیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا