انرژی

سقوط تولید نفت اوپک به پایین‌ترین رکورد چهار ساله

نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در آوریل به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و کاهش داوطلبانه تولید از سوی عربستان سعودی، به پایین‌ترین میزان در چهار سال اخیر سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است، در آوریل ۳۰.۲۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به مارس کاهش داشت و پایین‌ترین سطح تولید اوپک از سال ۲۰۱۵ بود.

این نظرسنجی نشان داد عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس احتمالاً کاهش تولید بالاتر از میزان توافق شده تحت پیمان کاهش تولید اوپک را اعمال کرده و به فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای بالا بردن تولیدشان اعتنایی نکرده‌اند.

همچنین بخوانید

قیمت‌های نفت تحت تأثیر محدودیت داوطلبانه عرضه از سوی عربستان سعودی و تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا، بالای ۷۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود در حالی که هفته پیش تا مرز ۷۵ دلار صعود کرده بود.

نوربرت روئکر از بانک سوئیسی جولیوس بائر اظهار کرد: تحریم‌های ایران در شرایطی که عرضه به بازار محدود شده است، نگرانی‌ها نسبت به محدود شدن عرضه در بازارها را برانگیخته است.

اوپک به همراه روسیه و چند کشور تولیدکننده غیرعضو اوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند در دسامبر موافقت کردند تولیدشان را از اول ژانویه به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند که سهم ۱۱ عضو اوپک از این کاهش، ۸۰۰ هزار بشکه در روز است. ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در این توافق معاف شده‌اند.

نرخ پایبندی ۱۱ عضو اوپک به این توافق در آوریل به ۱۳۲ درصد در مقایسه با ۱۴۵ درصد در مارس رسید که به دلیل تولید بالاتر در نیجریه و افزایش اندک تولید در عربستان سعودی و عراق بود.

توافق اخیر اوپک پلاس تنها چند ماه پس از این که این گروه با افزایش تولید و جبران محدودیت عرضه ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافقت کرده بود، انجام گرفت.

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید نفت ایران در آوریل ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است در حالی که تولید ونزوئلا ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

عربستان سعودی تولید نفت خود را در آوریل اندکی نسبت به مارس افزایش داد با این حال ریاض همچنان محدودیت عرضه خود را بالاتر از میزان توافق شده تحت پیمان کاهش تولید اوپک حفظ کرده است.

ریاض اعلام کرده که افت عرضه ایران و ونزوئلا را جبران خواهد کرد با این حال برای تولید بیشتر نفت محتاط مانده است مگر این که با تقاضای مشتریان مواجه شود. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی سه شنبه هفته جاری اظهار کرد: این کشور برای افزایش تولید و جبران افت عرضه نفت ایران عجله به خرج نخواهد داد.

بزرگترین افزایش تولید اوپک در نیجریه روی داد که میدان نفتی اگینای توتال به بالا رفتن تولید نفت این کشور کمک کرده است. لیبی که به دلیل بی ثباتی داخلی از مشارکت در کاهش تولید معاف شده است نیز تولیدش را افزایش داد.

بر اساس گزارش رویترز، تولیدکنندگان کوچک‌تری شامل کنگو، اکوادور و گابن نیز اندکی بالاتر از سهمیه تعیین شده نفت تولید کردند.

نظرسنجی رویترز بر مبنای آمار کشتیرانی، آمار رفینیتیو آیکان و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع آگاه در شرکت‌ها، اوپک و شرکت‌های مشاوره است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا