بانکبورسبورس اوراق

خروج نقدینگی از بانک اقتصاد نوین/ سپرده‌های بانک ۲۴۴میلیارد تومان کاهش یافت

گزارش‌های مالی بانک اقتصاد نوین نشان از خروج ۲۴۴میلیارد تومانی سپرده‌ها و همچنین تغییر نامطلوب ترکیب سپرده‌های بانک دارد. همچنین سودآوری این بانک در فروردین ماه امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بانک اقتصاد نوین به تازگی گزارش عملکرد مالی خود در فروردین ماه امسال را منتشر کرده است. طبق این گزارش نه تنها حجم عملیات بانکداری و تسهیلات‌دهی بانک در حال کاهش است، بلکه این بانک در فرودین ماه ۲۴۴ میلیارد تومان از سپرده‌های مردم نزد خود را از دست داده است.

همچنین بخوانید

کاهش درآمد شناسایی شده از تسهیلات

بانک اقتصاد نوین در فروردین ماه امسال، ۷۰۶ میلیارد تومان تسهیلات جدید ارائه کرده است. این در حالی است که تسهیلات وصولی این بانک در ماه گذشته ۷۹۹ میلیارد تومان بوده است. در نتیجه مانده تسهیلات این بانک از ۲۸هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان به ۲۸هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان (کاهش ۹۳ میلیارد تومانی) رسیده است. به عبارت دقیق‌تر عملیات تسهیلات‌دهی این بانک همچنان رو به کاهش است. مانده تسهیلات اعطایی بانک اقتصاد نوین در فروردین ۱۳۹۷، ۳۰هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و در مدت یک سال گذشته با کاهش بیش از دو هزار میلیارد تومانی به اندکی بیش از ۲۸هزار میلیارد تومان رسیده است.

علاوه بر آن درآمد شناسایی شده بانک اقتصاد نوین از محل تسهیلات در ماه گذشته ۲۱۸ میلیارد تومان بوده است. این رقم در مقایسه با درآمد ۳۴۰میلیارد تومانی بانک در فروردین ۹۷، تقریبا ۳۶درصد کاهش یافته است.

خروج نقدینگی از بانک توسط سپرده‌گذاران

بر اساس این گزارش، مانده سپرده‌های بانک اقتصاد نوین در فروردین ماه از ۳۵هزار و ۸۶۷میلیارد تومان به ۳۵هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان رسیده است. سپرده‌های جذب شده توسط این بانک در فروردین ماه ۲۳هزار و ۲۶۴میلیارد تومان و سپرده‌های تسویه شده بالغ بر ۲۳هزار و ۵۰۸میلیارد تومان بوده است. به عبارت دقیق‌تر سپرده‌گذاران در فروردین ماه به اندازه ۲۴۴ میلیارد تومان از سپرده‌های خود را از بانک خارج کرده‌اند.

تغییر ترکیب سپرده‌ها

علاوه بر خروج نقدینگی از بانک اقتصاد نوین، به نظر می‌رسد تغییر در ترکیب سپرده‌های بانک نیز در حال دشوارتر کردن عرصه بر بانک است. سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک اعم از جاری، پس‌انداز، ارزی و ریالی در این بانک رو به کاهش است. به طور کلی منابع حاصل از سپرده‌های قرض‌الحسنه، منابع بسیار ارزان‌قیمتی تلقی می‌شوند. هرچه سهم این نوع سپرده‌ها از ترکیب سپرده‌های یک بانک بالاتر باشد، بهای تمام‌شده پول برای بانک کمتر است.

گزارش عملکرد ماهانه بانک اقتصاد نوین در فروردین ماه نشان از کاهش ۱۱۰ میلیارد تومانی مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه نزد این بانک دارد.

علاوه بر آن سپرده‌های کوتاه‌مدت بانک بیش از هزار میلیارد تومان کاهش یافته و در عوض سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این موضوع پتانسیل استفاده بانک اقتصاد نوین از قانون جدید بانک مرکزی درباره سود سپرده‌های کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد. چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد که سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نه بر اساس میانگین موجودی حساب در طول ماه بلکه بر مبنای حداقل موجودی در حساب محاسبه می‌شود. با این دستورالعمل بهای تمام شده پول برای سیستم بانکی کاهش چشم‌گیری خواهد یافت. اما این کاهش مشروط به عدم انتقال سپرده‌های سرمایه‌گذاری از کوتاه‌مدت به بلندمدت است.

خروج نقدینگی از بانک، کاهش عملیات تسهیلات‌دهی و در آخر تغییر ترکیب سپرده‌های بانک اقتصاد نوین باعث شده است درآمد بانک در فروردین ماه ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۳۵درصد کاهش یابد اما هزینه‌ سپرده‌های بانک تنها ۹درصد کاهش پیدا کند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا