صنعت، معدن، تجارت

افتتاح ۲میلیارد دلار پروژه معدنی در سال ۹۸

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از افتتاح ۲میلیارد دلار پروژه معدنی در سال ۹۸، خبر داد و گفت: برای ۵ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، خداداد غریب پور در گردهمایی هم اندیشی و هم افزایی پژوهش و توسعه فناوری گفت: شناسایی ذخایر معدنی و افزایش میزان برنامه‌های اکتشافی، در شمار برنامه‌های کلان بخش معدن و صنایع معدنی قرار دارد و برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای به ویژه اکتشاف، نیاز به آموزش پویا و هدفمند داریم.

وی با بیان اینکه اکتشاف در شمار برنامه‌های توسعه‌ای بخش معدن و صنایع معدنی قرار دارد، افزود: با توجه به هدف‌گذاری سالانه، افزایش عملیات‌های اکتشافی و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی بیش از پیش شده؛ این در حالی است که تعامل با دانشگاه‌ها به عنوان یک اصل در این سازمان دنبال خواهد شد و در حال حاضر ۱۵۷ نیاز آموزشی شناسایی شده و ۲۷ پژوهش، اولویت بندی و مورد توجه است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اعلام اینکه در زمینه پویایی آموزش، دعوت از استادان خارجی را دستور کار قرار خواهیم داد، افزود: تفاهم‌نامه هایی که امروز به امضا رسید، باید به قرارداد تبدیل شده تا شاهد اثرات آن در ارتقای جایگاه معدن و صنایع معدنی باشیم.

وی معافیت‌های مالیاتی برای پژوهش‌های کاربردی در قانون معادن را یکی از مفاد کاربردی این قانون دانست و اظهار داشت: اختصاص بخشی از سود شرکت‌ها در امر آموزش و پژوهش در دستور کار ایمیدرو قرار دارد و اعتقاد داریم به هر میزان که نیازهای مالی این بخش را تأمین کنیم، در نهایت ارزش افزوده بیشتری عاید مجموعه‌های صنعتی و معدنی می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر بومی سازی دانش و تبدیل علم به تکنولوژی در کشور، اعلام کرد: مهم‌ترین منبع ایجاد مزیت، منابع انسانی است که در این زمینه دانشگاه‌ها و مراکز علمی از این مزیت برخوردار هستند.

وی با اشاره به صادرات مواد معدنی در سال ۹۷، اظهار داشت: در سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی داشتیم که ۲۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادیم.

غریب پور با بیان اینکه طی سال ۹۷، در مجموع ۲ میلیارد دلار پروژه معدنی افتتاح شد، افزود: امسال اجرای ۳ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی، با اشتغالزایی بیش از ۵ هزار نفر هدف‌گذاری شده است.

غریب پور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تعیین پاداش برای شرکت‌هایی که نیاز ارزی خود را کاهش می‌دهند، می‌تواند عاملی برای تسریع در رشد تولید باشد.

به گفته غریب پور؛ در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و پاداش‌های صادراتی برای این نوع شرکت‌ها می‌تواند از جمله راهکارهای حمایتی باشد.

این مقام مسئول در ایمیدرو گفت: معدن و صنایع معدنی کم‌ترین آسیب در زمان تحریم را خواهد داشت و در این برهه خوداتکایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی می‌تواند در رفع موانع اثرگذار باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا