تجارتصنعت، معدن، تجارت

ایران صدرنشین کشورهای صادرکننده به عراق

دبیر کل و عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق، ایران را در صدر کشورهای صادرکننده به عراق دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر سید حمید حسینی دبیر کل و عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: ایران با صادرات ۹ میلیارد دلاری به بازار عراق در سال ۹۷ توانست رتبه نخست رقابت با چین و ترکیه از آن خود کند.

وی افزود: با توجه به فرصت های ایجاد شده برای تولیدکنندگان همچون روابط فرهنگی وسعت مرزها و نیاز بازارعراق، هر ساله شاهد رشد صادرات به این کشور باشیم.

حسینی یکی از نقاط ضعف ایران در بازار عراق را کمبود صادرات خدمات دانست و گفت: شرکت‌های ایرانی در صدد تجارت کالا و حل مشکلات نقدینگی هستند در حالی که ارائه خدمات ،ارز آوری خوبی به همراه خواهد داشت.

حسینی افزود: یکی از عوامل عدم حضور شرکت های خدماتی در بازارعراق وجود داعش در چند سال اخیر بود ولی در حال حاضر با ثبات وضعیت این کشور می توان در حوزه های خدمات فنی مهندسی ،توریست، تعمیرات،توریست درمانی، بازارآی تی، هتل داری، رستوران، خرده فروشی، فروشگاه های زنجیره ای فعالیت جدی داشت.

وی صادرات کالاها را در حاشیه مرزها یکی از اشتباهات تجار ایرانی دانست و افزود: با توجه به تولیدات پایین عراق عرصه برای تولیدکنندگان ایرانی باز است ولی متاسفانه بسیاری از کالاها در مرزها و با نازل ترین قیمت به واسطه ها فروخته می شود و با افزایش چند برابری به دست مصرف کنندگان عراقی می‌ رسد در حالی که اگر کالاها در فروشگاه های زنجیره ای ایرانیان درعراق عرضه شود تولید کننده و مصرف کننده سود بهتری خواهند برد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا