صنعت، معدن، تجارت

شهرک صنعتی مشترک بین کردستان و اقلیم عراق ایجاد می‌شود

سنندج – استاندار کردستان از سفر رئیس جمهور به این استان بعد از ماه مبارک رمضان خبرداد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم این سفر افتتاح شهرک صنعتی مشترک بین کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهمن مرادنیا ظهر امروز در مراسم جشن روز جهانی کارگر که در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: دست و بازوی کارگران به عنوان یک نیروی محرکه در توسعه استان و کشور بسیار نقش آفرین است و امروز می‌توانیم با تکیه بر این نیرو و بهره گرفتن از جایگاه کارگران، کارفرمایان و تولیدکنندگان بر جنگ اقتصادی که دشمن علیه ما به راه انداخته پیروز بشویم.

وی افزود: شعار امسال نیز در همین راستا انتخاب شده و رونق تولید میسر نمی‌شود مگر اینکه جامعه کارگری ما تلاش بیشتری در حوزه تولید داشته باشند و مسئولان نیز بیش از گذشته از تولیدکنندگان و کارگران حمایت کنند.

استاندار کردستان ادامه داد: طی چند سال اخیر تحریم‌های ظالمانه‌ای از سوی دشمن به ملت ایران تحمیل شده که مشکلات اقتصادی فراوانی را به ویژه برای قشر محروم و کم برخوردار جامعه به وجود آورده اما باید همچنان روحیه امید و نشاط خود را حفظ کنیم تا بتوانیم از این شرایط نیز عبور کنیم.

مرادنیا یادآور شد: هرچند مسئولان و تولیدکنندگان نیز در این مدت بیکار نبوده و در مقابل این تحریم‌ها و فشارها فعالیت‌های اقتصادی بزرگی را در راستای ایجاد اشتغال و تثبیت شغل‌های موجود انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: در سال ۹۲ تولیدات بخش کشاورزی کردستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که در سال ۹۷ به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده است و هدف گذاری ما بر این است که این حجم تولید را به پنج میلیون تن در سال برسانیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه در حال حاضر دو مرز باشقاق مریوان و سی ران بند بانه فعال هستند، گفت: طی سال گذشته ۶.۷ میلیارد دلار میزان حجم مبادلات اقتصادی ما در این مرزها بوده و صادرات ما از مرز باشقاق نیز ۱.۳ میلیارد دلار بوده است.

مرادنیا با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز پس از ۱۵ سال بلاتکلیفی امروز آماده بهره برداری است، اظهار داشت: سرمایه گذاران بسیاری از اقلیم کردستان عراق برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: همچنین شهرک صنعتی سرنجیانه سنندج پس از حدود ۱۵ سال بلاتکلیفی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در حال حاضر ۱۵ واحد تولیدی نیز در حال احداث است.

استاندار کردستان با بیان اینکه شهرک صنعتی مشترک بین کردستان و اقلیم کردستان عراق نیز ایجاد می‌شود، ادامه داد: با این کار بسیاری از مشکلات حوزه اشتغال و اقتصادی مردم حل می‌شود و کردستان در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.

مرادنیا در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بانک‌های عامل در استان در سال ۹۷ بیش از پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت کرده‌اند، یادآور شد: در بحث اشتغال قبول داریم مشکل داریم و در زمستان شاید رتبه اول بیکاری را داشته باشیم اما در فصل بهار و تابستان بیکاری کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاران کردستانی دعوت می‌کنیم که در راه ارتقای تولید در این استان سهم بیشتری ایفا کنند، بیان کرد: از همین تریبون حمایت کامل دولت را از آنها اعلام کرده و امیدواریم زمینه سرمایه گذاری آنان در کردستان به زودی فراهم شود.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طی سال گذشته کارگروه رفع موانع تولید استان ۹۳ جلسه تشکیل داده است که ۵۸۰ طرح در این کارگروه پیگیری شده و ۸۲۹ مصوبه داشته است که ۵۸ درصد این مصوبات اجرایی شده است.

مرادنیا اظهار داشت: به واسطه اجرایی شدن این مصوبات هفت هزار شغل تثبیت شده و با اجرایی شدن ۱۰۰ درصدی مصوبات زمینه تثبیت شغل برای ۱۱ هزار نفر ایجاد می‌شود.

وی افزود: همچنین در سال جاری ۱۵۰ میلیارد تومان وام ۱۰ درصد در اختیار واحدهای تولیدی در بخش‌های صنعتی و کشاورزی پرداخت خواهد شد تا بتوانیم در راستای تحقق رونق تولید گام مؤثری برداریم.

استاندار کردستان در پایان سخنان خود بیان کرد: همچنین در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی استان به تمامی دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده تا کالاهای مورد نیاز خود را در وهله اول از تولیدات داخل استان و در وهله دوم از دیگر استان‌های کشور خریداری کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا