خودروصنعت، معدن، تجارت

افزایش قیمت خودرو ریشه در گذشته دارد

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: تغییراتی رشد قیمتی محصولات خودرویی ریشه در ۳۰ سال گذشته دارد و مربوط به سه یا شش ماهه اخیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جواد مرزبان راد در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دلائل افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار آزاد چیست، افزود: برای پاسخ به این پرسش باید برگشت به سیاست های کلانی که در گذشته اتفاق افتاده و صنعت خودرو را به چنین نقطه ای رسانده است.

وی همچنین اظهارداشت: افرادی که در گذشته سیاست های کلان را چیده اند و همینطور مدیرانی که در طول ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته نتوانسته اند این زیر ساخت ها را تقویت کنند تا ارزبری خودروهای ساخت داخل کم و همینطور طراحی و تولید خودرو از صفر تا صد در کشور انجام شود همه و همه مقصرند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: مدیران بجای اینکه زیرساخت ها را به نحوی فراهم کنند که کشور به معنای واقعی خودروساز شود ارز و پول این مملکت را در مسیر واردات و در خوشبیانه ترین حالت صرف مونتاژکاری خودروهای خارجی در داخل کرده اند.

وی در ادامه افزود: این سیاست و مدیریت های غلط صنعت خودروسازی ایران را امروز به جای رسانده که برای مثال خودرویی که همه فکر می کنند داخلی است متاسفانه از ارز بری بالا رنج می برد.
مرزبان راد اظهارداشت: همه در این قضیه مقصر هستند از مدیران در سطح کارخانه ها تا سطوح بالاتر در دولت و حتی مجلس!.

وی گفت: وقتی مجلس قوانین خوبی برای ثبات بخشی به بازار تولید وضع نکرده و همینطور سیاست های دولت و بانک مرکزی هر روز دستخوش تغییر است تمامی این موارد و مسائل باعث می شود تولید کنندگان به سمت کارهای ریشه ای نروند بلکه به سمت کارهای بروندکه در بازه زمانی کوتاه مدت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله جواب دهد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: مشکلاتی که هم اکنون گریبان صنعت خودرو را گرفته نتیجه سیاست ها، روش ها و فعالیت های اشتباهی که در گذشته انجام شده و مربوط به سه یا شش ماه گذشته نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا