امور زیربناییتعاون و اشتغال

شکاف عمیق بین معیشت و مزد کارگران

 

عضو کمیته دستمزد شورایعالی کار گفت: شکاف بین سبد معیشت و دستمزد کارگران بسیار زیاد و این فاصله نیز یکروزه و یکساله اتفاق نیفتاده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  فرامز توفیقی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن تبریک هفته کار و کارگر افزود: بی برنامه یکی از دلائل اصلی ایجاد این شکاف است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: ناگفته نماند بحث بی برنامه گی مختص به این موضوع نیست بلکه متاسفانه بصورت یک بیماری همه گیر و فراگیر کلان جامعه را دربرگرفته است.

عضو کمیته دستمزد شورایعالی کار گفت: اگر برنامه ریزی ها بصورت کلان، جامع و آینده نگر بود امروز جامعه کارگری با چالش بزرگی به نام « شکاف بین سبد معیشت و دستمزد» رو به رو نبود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه اکنون شکاف بین سبد معیشت و دستمزد کارگران به جای رسیده که با حقوق و دستمزد فعلی نمی توان بیش از ۵۰ درصد این فاصله را جبران کرد.

توفیقی با طرح سئوالی مبنی براینکه آیا قدرت بنگاه های اقتصادی و همینطور فرآیند کار در همه ابعاد این بستر را فراهم می کند که بتوان یکباره حقوق و دستمزد کارگران را به سطح مدنظر و قابل قبولی ارتقا داد بدون شک همه قبول دارند که شدنی نیست اما چه باید کرد؟

وی در پاسخ به این پرسش می گوید: واقع مطلب اینکه باید قدم های بلندی در مسیر مزبور برداشته شود یعنی با یک برنامه ریزی حداقل سه تا پنج ساله بتوان شکاف موجود را پر کرد.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این برنامه گفت: خوشبختانه با تلاش شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت حقوق و دستمزد سال جاری کارگران نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است.

کوروش یزدان افزود: جدا از این حق مسکن کارگران نیز با افزایش ۱۵۰ درصدی از ۴۰ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی همچنین اظهارداشت: ارتقای سطح درآمد و معیشت کارگران از جمله وظایف و تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآورشد: مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری نیز به مناسبت هفته کار و کارگر در دیدار با کارگران این موضوع را به شدت مورد تاکید قراردادند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا