اقتصاد کلان

شرط بازگشت ترامپ به برجام اعلام شد

اسپوتنیک در گزارشی نوشت: در آجیل‌فروشی‌ها این روزها می توان از بادام زمینی آمریکایی گرفته تا بادام معمولی و حتی پسته و تخمه آمریکایی را پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، خبرگزاری اسپوتنیک در ادامه گزارش خود نوشت: همچنین اگر به داروخانه های ایرانی مراجعه کنید می توانید انواع و اقسام داروهای مکمل آمریکایی را پیدا کنید.
اگر به فروشگاه های لوازم ورزشی مراجعه کنید کالای آمریکایی به وفور یافت می شود.
انواع و اقسام کالا و لوازم آرایش آمریکایی هم در فروشگاه های تهران به وفور پیدا می شود.

تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ایران

همچنین بخوانید
AP Photo / Cliff Owen

یکی از دوستانم که وارد کننده دارو ولوازم پزشکی می باشد به من می گفت که اگر شرکت او بخواهد مجوز واردات یک داروی اروپایی را دریافت کند چیزی حدود شش ماه طول می کشد تا وزارت خزانه داری آمریکا مجوز صادرات آن دارو به ایران را صادر کند بعد ماجرای جابجا کردن پول اش که خود کار بسیار پیچیده دیگری است، در حالی که اگر یک شرکت داروسازی آمریکایی بخواهد کالای خود را به ایران صادر کند ظرف ۴۸ ساعت مجوز صادرات کل داروهای آن شرکت به ایران صادر می شود وجابجایی پول به راحتی انجام می شود.
جدیدا هم طبق آمار صادرات آمریکا به ایران ۳۵ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته.
در بازار سیاه نفت بسیاری شرکت های آمریکایی هستند که اقدام به خرید نفت ایران می نمایند و دلیل اصلی مستثنا کردن عراق و افغانستان از تحریم های آمریکا به این دلیل نیست که آمریکایی ها می خواهند به مردمان این کشورها کمک کنند بلکه به این دلیل است که اگر ایران به عراق گاز و برق صادر نکند سربازان آمریکایی موجود در این کشور با تاریکی و سرما باید دست و پنجه نرم کنند و اگر بنزین ایران به افغانستان نرسد ماشین سربازان آمریکایی زمین گیر می شود.
اخیرا نیز یکی از دوستان که در کار واردات قطعات هواپیما است برایم تعریف می کرد که پس از اتفاقات اخیری که برای شرکت بوئینگ افتاده روزانه چندین تماس از واسطه های بوئینگ با آنها برقرار می شود که آمریکا حاضر است انواع واقسام قطعات و هواپیماهای مورد نیاز ایران را طبق برجام تامین کند، و مشخص است هدف این است که شرکت بوئینگ را از ورشکستگی نجات دهند.

Sputnik / Press-service of Rosneft

برخی تصور می کنند که پرزیدنت ترامپ به دنبال تامین سود مالی آمریکا از برجام بوده اما در واقع حتی در زمان آقای اوباما هم چنین بود.

شاید به یاد داشته باشید که پس از امضای برجام و هجوم اروپایی ها برای تعامل تجاری با ایران به یکباره آمریکایی ها قانونی را مصوب کردند که بر اساس آن اروپایی هایی که به ایران سفر می کنند از قانون لغو ویزا میان آمریکا و این کشورها مستثنا می شوند و مجبور هستند که در صورت تمایل به سفر به آمریکای باید تقاضای ویزا کنند.
در واقع این تصمیم به این دلیل بود که آمریکایی ها از اینکه اروپایی ها بخواهند با ایران تجارت کنند و سهم آمریکایی ها کم باشد ناراضی بودند.
آنانکه پیگیر گفتگوهای پشت پرده میان ایران و آمریکا بودند همه تایید می کنند که این گفتگو ها قبل از به قدرت رسیدن پرزیدنت روحانی به صورت محرمانه شروع شده بود و به گفته برخی حتی به نتیجه ام رسیده بود و فقط بحث امضای آن مطرح بود.
تماس تلفنی آقای روحانی و آقای اوباما هم به این دلیل بود که تقریبا بسیاری از مسایل حل شده بود و امید بر آن بود که دیگر فقط امضای توافق ظرف مدت کوتاهی انجام شود.
اتفاقی که پیش افتاد به دلیل اینکه آمریکایی ها در توافقات سابق خود همیشه نقض عهد کرده بودند ایرانی ها تمایل داشتند که اینبار تضمین های بیشتری دریافت کنند و به همین دلیل پنج کشور دیگر را وارد گفتگو ها کردند تا این پنج کشور تضمین دهند که آمریکا به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
باز هم دل مذاکره کنندگان ایرانی آرام نگرفت و اصرار داشتند که شورای امنیت هم مهر تاییدی بر توافق هسته ای بزند اما چه شد؟

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران

با ورود پنج کشور دیگر مخصوصا کشورهای اروپایی هر کشوری به دنبال سهم خود از این توافق بود و شاید بسیاری به یاد داشته باشند که چگونه فرانسوی ها در موارد مختلف امضای توافق را به تاخیر می انداختند و تا زمانی که سهم شان تضمین نشده بود اجازه امضای توافق را نمی زدند.

مصوبه شورای امنیت هم که پشیزی برای آمریکا ارزش نداشت و دیدیم که آمریکایی ها بدون هیچ تعهدی به مجامع بین المللی از توافق هسته ای خارج شدند و مصوبه شورای امنیت را زیر پا گذاشتند.
بسیاری باور دارند که دلیل اصلی خروج آمریکا از برجام آن بود و هست که در این توافق سهم زیادی به دیگران مخصوصا اروپایی ها داده شده در صورتی که آنها توقع داشتند که سهم اصلی تعاملات تجاری با ایران را به دست آورند.
وقتی هم دیدند که سهم بزرگتر نصیبشان نشده از توافق خارج شدند.
آن چیزی که معمولا آقای ترامپ از آن به عنوان توافق فاجعه آمیز صحبت می کنند منظور همان توافقی است که سهم اصلی تجارت با ایران در آن به اروپایی ها و چینی ها داده شده و نه آمریکایی ها.
احتمالا اگر آمریکایی ها به این نتیجه برسند که سهم اصلی تجارت و تعاملات با ایران را می توانند از طریق توافق هسته ای ویا هم توافق دیگری به دست آورند آنوقت آنها حاضر خواهند بود مجددا وارد توافق هسته ای بزنند.
حتی برخی باور دارند که آقای ترامپ به دنبال آن هست که توافق جداگانه ای با ایران به امضا برساند و در آن سهم اصلی تعاملات تجاری با ایران ر اختیار آمریکا باشد.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا