خودروصنعت، معدن، تجارت

افزایش دو برابری پرونده‌های گران فروشی خودرو/ نقش املاک و آگهی‌های فضای مجازی در گرانی مسکن

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از افزایش دو برابری پرونده‌های تخلف گران فروشی خودرو در یک ماهه اخیر در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، یاسر رایگانی در برنامه شب گذشته گفتگوی ویژه خبری گفت: سال گذشته ۱۸ هزار پرونده گران فروشی خودرو در شعب این سازمان مختومه شد.

وی با بیان اینکه فقط در یک شعبه هزار پرونده با رضایت شاکی مختومه شد، افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پایگاه‌های اینترنتی خرید و فروش کالا در فضای مجازی را کنترل و مدیریت کند تا راه دور زدن قانون بسته و با احراز هویت ثبت کنندگان آگهی از آنها مالیات دریافت شود.

رایگانی با بیان اینکه بنگاه‌های مسکن در افزایش قیمت‌ها مقصرند و آگهی‌ها را این بنگاه‌ها در فضای مجازی منتشر می‌کنند گفت: همه آگهی‌های مسکن در فضای مجازی به بنگاه‌های املاک ختم می‌شود.

وی افزود: نوسان قیمت خودرو در فضای مجازی قابل پذیرش است اما درباره مسکن این افزایش قیمت پذیرفته نیست زیرا همه معاملات مسکن در بنگاه‌های املاک انجام می‌شود و آنها از قیمت‌ها اطلاع دارند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بر اساس آمار تولید خودرو در یک ماهه اخیر در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده اما نرخ دلار و شرایط اقتصادی ثابت مانده است بنابراین افزایش ۲۰ درصدی خودرو بی معناست.

رایگانی افزود: در سایت دیوار یک خودرو با چهار آگهی و قیمت‌های مختلف ثبت شده است و چون انتشار آگهی در این گونه سایت‌ها بدون نیاز به ثبت شناسه است هر کسی با هر نیتی آگهی خود را منتشر می‌کند.

وی گفت: مستند قانونی برای برخورد با این افراد نداریم زیرا مستندات را باید اصناف به ما ارائه کنند.

تأثیر قیمت خودرو از آگهی‌های رایگان در سایت‌های جذب آگهی

همچنین در این برنامه سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: زمانی که آگهی فروش خودرو با قیمت‌های بالا در فضای مجازی بدون هزینه منتشر می‌شود افراد با دیدن این آگهی‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: عده‌ای در فضای مجازی با قیمت‌ها بازی و هماهنگ عمل می‌کنند و برخی سایت‌ها نیز ساعتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که بر هم زننده بازار است.

موتمنی گفت: کسانی که این سایت‌ها را اداره می‌کنند باید این افراد را شناسایی و معرفی کنند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو افزود: ماه‌ها پیش برای پلمپ دفتر یکی از پایگاه‌های اینترنتی که بازار خودرو را مشوش کرده بود اقدام کردیم اما تاکنون این دفتر پلمپ نشده و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

پایگاه‌های اینترنتی مرجع قیمت گذاری مسکن شده اند

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در این برنامه گفت: پایگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن ها قیمت‌های غیر واقعی مسکن را آگهی می‌کنند و اکنون فضای مجازی مرجع قیمت گذاری مسکن شده است.

وی با بیان اینکه پلیس فتا باید با این سایت‌ها در فضای مجازی برخورد کند افزود: اینکه گفته می‌شود قیمت گذاری ها و آگهی‌ها در فضای مجازی به وسیله بنگاه‌های معاملات و املاک منتشر می‌شود درست نیست.

قلی خسروی گفت: به عنوان نمونه در تهران از میدان انقلاب اسلامی به سمت پایین هیچکدام از بنگاه‌ها در سایت‌های اینترنتی آگهی نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک به ضرورت تقویت کد رهگیری معاملات املاک تاکید و اضافه کرد: هر فردی مبایعه نامه‌ای درباره ملکی انجام دهد باید کد رهگیری داشته باشد.

دستور شناسایی افراد مؤثر در قیمت گذاری کالاها در فضای مجازی

جواد جاوید نیا معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور نیز در این برنامه گفت: برای شناسایی افرادی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی قیمت گذاری می‌کنند دستورات لازم صادر شده است.

وی با بیان اینکه باید ضوابطی به وسیله اتحادیه‌ها درباره قیمت گذاری در فضای مجازی تهیه شود افزود: با ایجاد هوش مصنوعی نیز می‌توان از ثبت آگهی‌هایی که قیمت‌های نادرست را منتشر می‌کنند جلوگیری کرد.

جاوید نیا گفت: احراز هویت، نقش مؤثری در جلوگیری از اقدام سازمان یافته برخی در فضای مجازی دارد.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور افزود: تاکنون درباره قیمت سازی در فضای مجازی شکایتی مطرح نشده است اما این معاونت اقدام‌های مناسبی را برای جلوگیری از این قیمت سازی ها انجام می‌دهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا