انرژی

امضای تفاهمنامه پایانه‌های نفتی با دو شرکت دانش‌بنیان

در نمایشگاه بیست و چهارم نفت انجام شد

 

به دلیل‌ مقابله با دور جدید تحریم‌ها و در راستای پشتیبانی از صنایع داخلی و دانش‌بنیان تفاهمنامه همکاری بین شرکت پایانه‌های نفتی ایران و شرکت دانش‌بنیان تولیدی پتروتجهیز سپاهان به منظور بومی‌سازی فناوری طراحی و ساخت شیرهای ۳۶ و ۴۸ امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،عباس اسدروز مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در مراسم امضای قرارداد با دو شرکت دانش‌بنیان که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت برگزار شد، اظهار داشت: به دنبال تحریم‌های استکبار جهانی و همچنین منویات رهبری درباره تکیه بر توانمندی سازندگان داخلی و در سال رونق تولید شرکت پایانه‌های نفتی ایران تصمیم به بومی‌سازی یکی از پرمصرف‌ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت کرد که در نتیجه با تعامل بسیار سازنده اداره تعمیرات صنعتی خارک با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی موفق به تولید و نصب آن در جزیره خارک شد.

وی افزود: نمونه آزمایشی از سال ۹۶ در سیستم میترینگ آذرپاد نصب شد که پس از یک دوره یک ساله بررسی عملکرد نمونه و برطرف کردن معایب تصمیم به ساخت هفت دستگاه گرفت که پس از ساخت در حال حاضر در مرحله نصب و راه‌اندازی است.

اسدروز تاکید کرد: در مقایسه به عمل آمده در نیمه سال ۹۷ قیمت ساخت داخل کالای مذکور ۵۰ درصد قیمت مشابه خارجی بوده است.

وی تصریح کرد:با توجه به نیاز بسیار بالای تجهیز مذکور در سطح صنعت نفت و سال رونق تولید، داخلی‌سازی آن می‌تواند سهم بسزایی در کاهش وابستگی و همچنین به کارگیری تحصیلکردگان ایرانی در شرکت‌ها شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی در ادامه با اشاره به تفاهمنامه ساخت شیرآلات با یک شرکت دانش‌بنیان گفت: شیرآلات ۳۶ و ۴۸ مدل GG9 شرکت انگلیسی Robert Kort که توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که در مجموعه پایانه‌های صادراتی خارک در سال ۱۹۷۳ نصب شده است.

وی افزود : تعداد بیش از ۴۰ دستگاه ۳۶ و ۴۵ دستگاه شیر ۴۸ در حال حاضر در سرویس بوده و نیاز به تامین قطعات یدکی و یا تعویض کامل دارند.

وی یادآور شد: بعد از دور اول تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌ سازنده و شرکت‌های واسطه‌ای در تامین و تحویل شیرآلات و قطعات یدکی مربوط با تلاش متخصصان ایرانی اکثر قطعات یدکی شیرآلات فوق در داخل تولید شد ولی در این مقطع زمانی نیاز به تهیه کامل شیرآلات احساس می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: قیمت کالاهای داخلی در صورت تولید نهایی و تایید توسط واحدهای عملیاتی یک‌سوم کالاهای خارجی خواهد بود.

 

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا