بین الملل

جهانی‌سازی در وضعیت رو به رشدی قرار ندارد

نقطه اوج جهانی‌سازی سپری شده است و در واقع روند معکوس آن از ۷ سال پیش، با اقدامات محافظه‌کارانه اقتصادهای مهم، آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، دیود روچه، رئیس و استراتژیست ارشد شرکت ایندیپندنت استراتژی لندن، می‌گوید: نقطه اوج جهانی‌سازی سپری شده است و در واقع روند معکوس آن از ۷ سال پیش، با اقدامات محافظه‌کارانه اقتصادهای مهم، آغاز شده است.

روچه می‌گوید: حتی بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی چین ناشی از پیگیری اهداف داخلی خواهد بود.

او گفت: جهانی‌سازی در وضعیت رو به رشدی قرار ندارد و قرار هم نیست توافق تجاری آمریکا و چین دوباره موتور آن را روشن کند. این روند پیش از اینها آسیب دیده بود.

او ادامه داد: هیچ راهی وجود ندارد که در آینده اقتصاد چین با استفاده از تجارت بین‌المللی رشد کند، بلکه بیشتر رشد این کشور داخلی خواهد بود.

به گفته این استراتژیست، چین تنها کشوری نیست که توجه خود را به داخل معطوف کرده است. کشورهایی مانند ایتالیا، سال‌های سال دولت‌هایی پوپولیستی داشته‌اند که اهداف کوتاه‌مدت داخلی را به اهداف جهانی‌سازی و پیوستگی با مناطق دیگر دنیا، ترجیح داده‌اند.

او گفت: از سال‌ها قبل اقدامات محافظه‌کارانه اقتصادی آغاز شده است. علت این امر ایتالیایی‌هایی بودند که به علت عملکرد بد بازار کار و نبود دولتی کاملاً مستقل، شغل خود را از دست می‌دادند.

روچه توضیح می‌دهد: اما پوپولیسم پاسخ‌هایی ساده را می‌طلبد. این دیدگاه مهاجرت و نژاد را مقصر می‌داند و به دنبال این است که بگوید فرد دیگری مشاغل را دزدیده است. مثل اینکه بگوییم مشاغل آمریکا در حال حذف شدن هستند و مقصر این امر هم پیشرفت تکنولوژی می‌باشد.

در نهایت این استراتژیست می‌گوید: پاسخی که به همه این موارد باید داد، افزایش ارتباطات بین‌المللی است، نه کاهش آن.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا