بورسبورس اوراق

سود بیش از ۵۰ درصد در ماه از مجرای صندوق های سرمایه گذاری

مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین مطرح کرد:

 

سال ۹۷ در بازارهای موازی سه برابر رشد قیمت داشتیم و بازارهای طلا، ارز، کالا و مسکن بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ درصد افزایش قیمت داشتند . اما در بازار سرمایه، صرفا ۸۰ درصد رشد را شاهد بودیم و به همین ترتیب در سال جاری بازار سرمایه قصد دارد تا این جاماندگی را جبران کند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، علیرضا تاج بر، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در خصوص روند بازار سرمایه در سال گذشته و اقبال به دیگر بازارها بیان داشت: عدم آشنایی عامه مردم و جامعه، با بازار سرمایه موجب شد این بازار در سال گذشته، به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب نشود . به همین دلیل در مقایسه با دیگر بازارها رشد منطقی تری را شاهد بود.

وی ادامه داد: ابهاماتی مانند میزان فروش و صادرات شرکت ها در میان تحلیل گران، بالا بودن نرخ ارز، ریسک قیمت گذاری ها و تعزیرات دولت که در بورس کالا هم شاهد آن بودیم عاملی برای رشد منطقی این بازار بود. اما در سال جدید این ابهامات از بین رفته است و از ابتدای سال شاهد روند صعودی بازار سرمایه بودیم.

تاج بر ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته تا کنون تغییراتی در این عوامل تأثیرگذار ایجاد شده است که در فاینکس ۲۰۱۹ کاملا شاهد آن بودیم. حضور بیشتر مردم و افراد حقیقی در نمایشگاه امسال نشان دهنده این رویکرد جدید عامه مردم به سرمایه گذاری در بورس است.

وی گفت: این که مردم برای آشنایی بیشتر با یک حوزه سرمایه گذاری، وارد نمایشگاه شدند و با سیل سوالات کارشناسان را احاطه کردند نشان از این است که ورود یک نقدینگی جدید به بازار قریب الوقوع است.

تاج بر در خصوص دیگر عوامل رشد بازار اظهار داشت: گزارش هایی که از گمرک ایران منتشر می شود یا حتی گزارش شرکت ها که از اسفند ماه ۹۷ منتشر شده است همگی نشان دهنده این است که شرکت های صادراتی در فروش و صادرات خود با مشکل های عدیده ای رو به رو نیستند . اینطور که گزارش ها نشان می دهد تمامی این شرکت ها با راه حل هایی مثل تخفیف و واسطه گری و .. مسیرهایی را برای فروش و صادرات خود یافته اند و بسیار هم در این زمینه موفق عمل کره اند. در این بین، افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت های جهانی نیز تمامی تخفیف هایی که شرکت های صادراتی ناچار به اعمال آن در محصولات خود شدند را ، پوشش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دیگر متغیرهای تأثیرگذار در بازار اعلام داشت: در زمینه قیمت گذاری های دولتی شاهد افزایش نرخ در صنایع مختلف هستیم .برای مثال قیمت لاستیک و صنایع روغنی و شکر شاهد افزایش قیمت ها در بورس کالا بوده است. یعنی کامودیتی ها که در داخل کشور به فروش می رسند نیز افزایش قیمت چشمگیری را شامل شدند .

تاج بر در ادامه ، شفافیت را یکی از عوامل برتری بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها دانست و در کنار آن، نبود هزینه نگهداری در بازار سرمایه و رشد میزان نقدشوندگی در این بازار را نسبت به دیگر بازارهای موازی از عوامل برتری نسبت به دیگر رقبا دانست.

وی گفت: مشکلات نقل و انتقال که یکی از عمده کاستی های بازار ارز است و تأثیر روابط سیاسی بر این بازار، موجب شده، از مطلوبیت این بازار نسبت به بازار سرمایه کاسته شود.

مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین با اشاره به امکان پوشش تورم از طریق بازار سرمایه عنوان داشت: در بازارهای کالایی و بازار مسکن، مشکل نقدشوندگی و هزینه نگهداری وجود دارد که این مشکلات در بازار سرمایه وجود ندارد و برای نقدینگی سرگردان جامعه و حفظ ارزش دارایی و پوشش تورم بهترین مقصد سرمایه گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص مجرای ورود سرمایه گذاران به بازار سرمایه بیان داشت: در تمام دنیا مجرای ورود بازار سرمایه برای سرمایه گذار غیر حرفه ای، سبدها و صندوق های سرمایه گذاری است . ما هم اکنون ۲۰۰ صندوق فعال در بازار سرمایه داریم ولی متاسفانه به طورکامل معرفی نشده اند.

وی در خصوص ورود سرمایه گذاران غیر حرفه ای به بازار اعلام داشت: سرمایه گذاران در مراحل ابتدایی باید از طریق این صندوق ها وارد بازار سرمایه شوند اما متاسفانه دیده می شود که به صورت انفرادی کدهای آنلاین دریافت می کنند و به خرید و فروش تک سهم می پردازند در حالی که هیچ آگاهی از بازار و نحوه ورود به صنایع را ندارند. این مسئله موجب می شود که در فازهای مثبت و منفی بازار با واکنش های بیش از حد رو به رو شویم. به این ترتیب باید در سال جدید به فکر این قضیه باشیم تا اتفاقات سال گذشته تکرار نشود.

مدیر عامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین، بهترین مسیر ورود سرمایه گذاران و سهام داران تازه وارد به بازار سرمایه را صندوق های سرمایه گذاری اعلام کرد. وی معتقد است اگر بتوانیم صندوق های سرمایه گذاری را به نحو احسن به مردم معرفی کنیم می توانند از طریق این ابزارهای معاملاتی سود بیش از ۵۰ درصدی در یک ماه را کسب کنند و به این ترتیب مانع واکنش های بیش از حد در بازار شویم و روند شاخص را بهتر می توان رصد کرد.

وی در خصوص چگونگی رویارویی بازار با فصل مجامع بیان داشت: انتظار می رود که بازار سرمایه با شیب ملایم تری به استقبال مجامع برود. اخبار بسیار مثبتی از مجامع شرکت ها به خصوص مجامع شرکت های کامودیتی محور به گوش می رسد و اگر بازار تا تیر ماه واکنش بیش از حد نداشته باشد و با شیب ملایم تری صعود کند می توان انتظار داشت که فصل مجامع هم محرک دیگری برای رشد باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی عملکرد بازار سرمایه در روزهای آتی خاطرنشان ساخت: شرکت های صادراتی و کامودیتی محور، اقبال بیشتری در بازار خواهند داشت و به نظر می رسد شرکت های صادراتی که در گزارشات گمرک خود مشکلی نداشته و فروش خوبی دارند بتوانند اقبال بیشتری در بازار داشته باشند.

وی ادامه داد: صنایعی که در داخل کشور فعالیت می کنند و رقیب خارجی دارند مثل صنعت تایر، صنعت غذایی و دارویی به دلیل کاهش قدرت خرید و تورم موجود می توانند رقبای خارجی را کنار زده و با استقبال خوبی همراه باشند.

تاج بر در پایان اعلام داشت: ممکن است در کنار این دو صنعت که در حدود ۸۰ درصد بازار سرمایه را شامل می شوند، صنایع ساختمان هم به دلیل ارزش جایگزینی پروژه ها یا صنعت سیمان به دلیل رونق فروش و شرکت های خدماتی به دلیل خروج رقبای خارجی با استقبال همراه شوند .

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا