بورسفرابورس

رشد ۱۵۰ واحدی آیفکس و سبزپوشی تمام بازارهای فرابورس

در دومین هفته کاری اردیبهشت در فرابورس رخ داد؛

 

دومین هفته کاری اردیبهشت در فرابورس با رشد ۱۵۰ واحدی آیفکس و افزایش بیش از ۷۰ درصدی حجم و ارزش معاملات به پایان رسید .

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و  به نقل از فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس که در روز انتهایی هفته گذشته در سطح ۲۴۹۳ واحدی قرار داشت در جریان این هفته با صعود ۱۵۰ واحدی معادل ۶ درصد رشد، در عدد ۲۶۴۳ واحدی ایستاد و بدین ترتیب در نیمه نخست اردیبهشت‌ماه بازدهی ۱۷ درصدی را از آغاز سال ۹۸ به ثبت رسانید. به موازات رشد چشم‌گیر آیفکس در این هفته معامله‌گران دادوستد ۸ میلیارد و ۵۵۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۸۸ میلیارد ریال را در بازارهای نه‌گانه فرابورس رقم زدند و بدین ترتیب در ۵ روز کاری این هفته به طور میانگین روزانه یک هزار و ۷۱۰ میلیون ورقه به ارزش نزدیک به ۷ هزار میلیارد ریال دست به دست شد.

نگاهی به مبادلات انجام شده در بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است که تمامی بازارهای فرابورس اعم از اول، دوم، پایه و بازار ابزارهای نوین مالی ایران با رشد حجم و ارزش دادوستدی روبه‌رو شده‌اند به طوری که حجم مبادلات بازارهای فرابورس بین ۶۲ تا ۹۴ درصد و ارزش این دادوستدها بین ۳۸ تا ۱۱۳ درصد رشد کرده است. در بازار اول ۹۴۹ میلیون سهم به ارزش سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال دست به دست شد که در مقایسه با هفته پیش از رشد ۹۴ و ۱۱۳ درصدی حجم و ارزش معاملات حکایت دارد. بازار دوم نیز با میزبانی از نقل‌وانتقال سه میلیارد و ۶۳ میلیون سهم به ارزش سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال، رشد ۶۲ و ۹۵ درصدی حجم و ارزش دادوستدی را به همراه داشت.

ادامه مبادلات سهام در بازار پایه نیز به نقل‌وانتقال ۴ میلیارد و ۳۶۵ میلیون سهم انجامید که ارزش این مبادلات به بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال بالغ شد. بدین ترتیب بازار پایه رشد ۶۸ و ۷۶ درصدی را در حجم و ارزش دادوستدهای خود طی این هفته تجربه کرد. از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی نیز حجم و ارزش معاملات اوراق به ترتیب با ۶۹ و ۳۸ درصد رشد روبه‌رو شد. در این بازار سرمایه‌گذاران دادوستد ۱۷۲ میلیون ورقه به ارزش ۹ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال را به ثبت رساندند.

همچنین رصد دادوستد ابزارهای معاملاتی این بازار حاکی از آن است که ۱۶۴ میلیون ورقه ETF (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۲ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال، ۳۹۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۱۹۳ میلیارد ریال و ۷ میلیون ورقه بدهی به ارزش بیش از ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافته است. بدین ترتیب تمامی بازارهای سهام و اوراق فرابورس ایران در هفته منتهی به ۱۳ اردیبهشت‌ماه عملکرد مثبتی را به ثبت رساندند و نمای کلی بازارهای فرابورس طی این هفته سبز بود. در همین حال ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به ۲۴ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال در هفته دوم اردیبهشت‌ماه رسید که از این میزان، گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی ۲۴۷۹ میلیارد ریال و در اختیار گرفتن ۱۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس، در صدر ایستاد. بعد از آن گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و محصولات شیمیایی به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا