بانک و بیمهبیمه

تامین اجتماعی تنها بیمه کارگری کشور

 

یک کارشناس حوزه کسب و کار گفت: سازمان تامین اجتماعی به عنوان تنها بیمه کارگری در کشور شناخته می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهدی هاشم زاده در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی نقش تامین اجتماعی در رونق کار و حمایت از کارگر ایرانی افزود: این سازمان یکسری وظایفی دارد که طی سال های گذشته نقش آن پررنگ تر شده به خصوص این بحث که بین نظام سلامت و کارگران به عنوان یک رابط ریسک خطر کارگران و هزینه درمان خانوارهای کارگری را قبول و به ازای پذیرش ریسک مزبور حق بیمه ای دریافت می کند که طبق قانون ۲۰ درصد مربوط به کارفرما، هفت درصد کارگر و سه درصد سهم دولت است.

وی همچنین اظهارداشت: قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ در کشور است که متاسفانه طی این سال ها قانون مزبور مورد بازنگری و اصلاح قرار نگرفته و اکنون با یکسری مشکلاتی رو به رو شده است.

این کارشناس حوزه کسب و کار گفت: سال گذشته بیشترین شکایت (۳۵ هزار پرونده) واصله به دیوان عدالت اداری از دستگاه های اجرایی کشور به سازمان تامین اجتماعی تعلق گرفت.

وی افزود: این آمار و ارقام نشان می دهد نارضایتی های کارگران و کارفرما ها طی سال های اخیر نسبت به عملکرد سازمان تامین اجتماعی بیشتر شده است.

هاشم زاده در ادامه با اشاره به این جمله که مشکلات کارگران بیمه نشده در کشور خیلی زیاد است، اظهارداشت: طبق آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شش تا هفت میلیون نفر کارگر «بیمه نشده و غیر رسمی» و همینطور بر پایه آمارهای غیر رسمی بالای ۱۲ میلیون نفر کار گر «بیمه نشده و غیر رسمی» در مملکت وجود دارد.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: آمار و اطلاعات مزبور نشانگر اینکه مدل نظارتی که سازمان تامین اجتماعی در قبال کارگران و بیمه شدن این قشر زحمتکش و ارزشمند در پیش گرفته غلط است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا