اقتصاد کلان

ارز چند نرخی؛ موریانه انبان اقتصاد ایران

تیرماه سال گذشته در یادداشتی تحت عنوان «این ۴۲۰۰ تومانی لعنتی » روند به اصلاح تک نرخی شدن ارز بدون تمهیدات لازم و تبدیل آن به وضعیت « چند نرخی » و فساد ورانت ناشی از آن را نقد کردم(*) .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، اکنون همه مقامات اقتصادی کشور اذعان دارند که ۱۳ میلیارد دلار ارز دولتی که سال گذشته به اصطلاح برای کالاهای اساسی تخصیص داده اند یا منجر به واردات نشده و روانه بازار آزاد شده است یاکالاهای وارد شده به قیمت ارز آزاد به دست مردم رسیده است .

رانت ناشی از این میزان «۴۲۰۰ تومانی لعنتی »که ژن های خوب !  و نورچشمی هابه جیب زده اند با احتساب فقط ۹۰۰۰ تومان اختلاف قیمت  با بازارآزاد حدود ۱۱۷۰۰۰ میلیارد تومان است.که این مبلغ معادل حدود ۳۴ ماه ( ۲ سال و ۱۰ ماه) یارانه کشور است . یارانه ای که مقامات ذیربط می گویند در شب پرداخت آن عزا می گیرند ! وبا محاسبه ای دیگر مشخص می شوداز ما بهتران رانت خواربا دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی در سال ۹۷ از جیب هر ایرانی ۱.۵ میلیون تومان دزدیده اند ! و آنگونه که دادستان کل کشور گفته است ارز دولتی به ۲۵۰۰ شرکت وفرد واگذار شده هریک از آنها ۴۷ میلیارد تومان !به جیب زده اند!

همچنین بخوانید

سوگمندانه تر اینکه در فهرست کالاهای وارداتی با ارز دولتی  درسال ۹۷ کالاهایی وجوددارد که نه تنها در لیست ۲۵ کالای مشمول ارز دولتی نیست بلکه بسیار خنده داراست ؛سنگ پا،شامپو وصابون،مرباوژله،آدامس،ژیلت،رخت آویز ،سس سویا ،دفترچه مشق ،آبحو غیرالکلی و…..!و روشن است که این ارز به نورچشمی ها اختصاص یافته و کالاهای وارداتی نیز با قیمت بازار آزاد عرضه شده است واین یعنی رانت آشکار ۴۲۰۰ تومانی لعنتی برای از ما بهتران!

و اکنون ودرسال ۹۸ پس از ممنوعیت اختصاص  «۴۲۰۰ تومانی لعنتی » ژنهای خوب برای دست اندازی به ارز نیمایی کیسه دوخته اند!

آقای دولت ! باور بفرمایید ارز چند نرخی موریانه ای است درانبان اقتصاد ایران! یک بار برای همیشه تابوت ارز دولتی و نیمایی را تشییع کنید !مرگ یک بار،شیون یک بار!.
بازار ارزرا به دست عرضه و تقاضا – البته با نظارت و کنترل بانک مرکزی و نه لجام گسیخته و رها – بسپارید تا هر کس نیازبه ارز دارد  آن را از بازار آزاد تهیه کند.در این صورت هم صادرکنندگان  برای فرار از واریز ارز صادراتی خود به سامانه نیما قایم باشک بازی نمی کنند وارز صادراتی هم وارد بازارآزاد می شودوالبته تولید و صادرات رونق می گیردورانت خواران چشم طمع از ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی برمیدارند و قدم رنجه می فرمایند به بازار آزاد !

در این میان دولت می تواند با ایجاد یک شبکه توزیع مطمئن و فراگیرحتی از طریق کوپن الکترونیک کالاهای مورد نیاز مردم را به مصرف کننده برساند و کالاهای حیاتی واساسی مثل دارو ،گندم و…را خود با هر نرخ ارزی وارد کند وبا قیمت گذاری مناسب و تعیین یارانه شفاف در سازوکار توزیع مطمئن خود قرار دهد ودامنه نظارت خود را تا مصرف کننده گسترش دهدو البته حل معضل کالاهایی نظیر کاغذ برای کتاب ومطبوعات مشکلی است که باید با تدبیر وبدون تاثیر نرخ ارز واز طریق قیمت گذاری یارانه ای وتوزیع تحت نظارت شدید حل شود.

آقایان! در شرایطی که دشمن با شمشیر تحریم به ما چنگ و دندان نشان می دهد شما دیگر شلاق رانت و فساد و تبعیض راباارز چند نرخی وبستر سازی برای رانت خواری جماعتی منفعت اندوز وقانون شکن از طریق ارتباطات ناسالم با صاحبان امضاهای طلایی برگرده این مردم مظلوم نزنید. ما را بس است !

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا