انرژی

اجرای ۵۸۰ کیلومتر خط انتقال گاز در سال ۹۸

سرپرست شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: در سال ۱۳۹۸ اجرای خط انتقال گاز را در دستور کار قرار داده‌ایم و تا افق ۱۴۰۴ نیز برنامه‌هایی را برای توسعه خطوط انتقال گاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهرام صلواتی امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با اشاره به برنامه‌های این شرکت در افق ۱۴۰۴ اظهار کرد: اجرای ۴۱۰۰ کیلومتر خط انتقال گاز، ۳۰۰ هزار متر مربع مجتمع اداره‌ها، بیش از ۲۰ واحد اصلی تأسیسات تقویت فشار، پنج طرح اصلی واحدهای پالایشگاهی و سامانه‌های اندازه‌گیری و ۱۰۰۰ متر مربع مراکز بهره‌برداری در دستور کار این شرکت قرار دارد که تا زمان هدف اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در سال گذشته اظهار کرد: پیوستن ایران به جمع تولیدکنندگان مرکاپتان، افتتاح خط لوله انتقال گاز اتان از سایت ۲ پارس جنوبی به مجتمع‌های پتروشیمی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری گاز خروجی پالایشگاه‌های پارس جنوبی، افتتاح پروژه‌های زنجیره ارزش میدان گازی پارس جنوبی همزمان با بهره‌برداری رسمی از فازهای ۱۷، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، ارتقای مدیریت زمان – هزینه در اجرای پروژه با استانداردهای فنی، کیفی و ایمنی و هم‌چنین توسعه دیگر پروژه‌های زیرساخت همزمان با توسعه خطوط انتقال از جمله اقدامات مهم شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در سال ۹۷ بوده است.

او به طرح‌های اجرا شده در حوزه ذخیره‌سازی گاز طبیعی اشاره کرد و افزود: تهیه اسناد فنی و قراردادی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه به روش BOT تکمیل امکان‌سنجی ذخیره‌سازی گاز در میدان قزل تپه و انعقاد پیمان حفاری چاه ارزیابی و پایان مطالعات پیش امکان‌سنجی گاز در میدان‌های باباقیر و بامپول از جمله پروژه‌های اجرا شده در سال گذشته در این حوزه بوده است.

وی با تاکید به این مسئله که در زمینه خطوط انتقال گاز این شرکت موفق به اجرای پروژه‌های انتقال گاز اوتان، کهنوج – جیرفت انتقال خط گاز تقویتی کاشمر، افتتاح بخشی از خط نهم سراسری گاز و خط انتقال گاز سر بیشه – نهبندان شد، اظهار کرد: مجموع این خطوط ۷۳۷ کیلومتر تخمین زده شده علاوه بر این اقدامات متعددی نیز برای تأسیسات تقویت فشار گاز صورت گرفته است.

وی افزود: شرکت مهندسی و توسعه گاز توانست ۲۰ واحد از تأسیسات اهواز مربوط به خط ششم سراسری گاز، ۱۰ واحد تأسیسات خورموج و ۱۰ واحد تأسیسات آب پخش مربوط به خط پنجم سراسری انتقال گاز را اجرا کند.

به گفته وی علاوه بر این افتتاح پالایشگاه تولید ماده بودار کننده گاز، ایستگاه اندازه‌گیری کمی و کیفی گاز و هم‌چنین پست برق پشتیبان به مقدار ۱۳۲ کیلوولت از دیگر اقدامات این شرکت در حوزه توسعه پالایشگاهی بوده است. هم‌چنین در زمینه مخابرات و فیبر نوری نیز اقداماتی صورت گرفت که می‌توان به خط انتقال گاز سوم آذربایجان به طول تقریبی ۹۳۰ کیلومتر از سوی این شرکت اشاره کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این پروژه‌های پاریز کرمان به طول ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری و پروژه ساختمان مرکز پشتیبان دیسپچینگ شرکت ملی گاز از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا