انرژی

باید نرخ واقعی انرژی مشخص شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در شرایط فعلی می‌بایست نرخ واقعی انرژی مشخص شود و باید به سمت استاندارد مصرف برویم چرا که اگر قیمت انرژی واقعی شود استفاده از گاز نیز افزایش می‌یابد و این مسئله می‌تواند صرفه اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بشیر خالقی امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در سمینار راهکارهای تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت CNG با تاکید به اینکه در حال حاضر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود اظهار کرد: این در شرایطی است که رقم بودجه کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و این رقم یعنی میزان هدر رفت انرژی بسیار زیاد است و باید قیمت انرژی مشخص شود.

به گفته وی، دولت می‌بایست لایحه‌ای در حوزه سوخت به مجلس ارائه دهد که یکی از برنامه‌های آن گازسوز شدن خودروهای سنگین باشد چرا که از این طریق می‌توان ظرفیت خوبی را برای ذخیره گازوئیل و صادرات آن ایجاد کرد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید به این مسئله که برای گاز برنامه جامع‌تری را دنبال می‌کنیم گفت: در حال حاضر ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم باید از این نعمت برای برون رفت از وضعیت فعلی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای کاهش دمای کره زمین و جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی می‌بایست از ظرفیت‌های گاز استفاده شود، تصریح کرد: در حال حاضر یک سوم آلودگی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است که اگر بتوانیم از گاز برق تولید کنیم می‌توان طی مدت سه سال موتورسیکلت‌ها را گازسوز کرد و یا اینکه می‌توانیم گاز را به برق تبدیل کرده و برق تولید شده را صادر کنیم.

وی تصریح کرد: باید برای بازار بین‌المللی برنامه مدونی را در دستور کار قرار دهیم و اقدامات متعددی در این حوزه انجام شود تا شرایط فعلی بهبود یابد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه طی دهه‌های گذشته گفت: طی دو دهه پیش برنامه وزارت راه در حوزه گاز تکمیل گازرسانی بود که امروز ۹۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفته است و ۱۴۰ شهر بزرگ و کوچک و ۲۷ هزار روستا تحت پوشش هستند.

به گفته وی ۹۷ درصد جمعیت شهری و ۸۳ درصد جمعیت روستایی از این نعمت برخوردار شده‌اند و قرار است که تا سال ۱۴۰۰ نیز این پروژه تکمیل شود اما این در شرایطی است که ما نتوانسته‌ایم مطابق آنچه گاز برداشت می‌کنیم برای توسعه کشور به نحو احسن استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا