انرژی

هند به نفت ایران نیاز دارد

 

رئیس اتاق مشترک ایران و هند گفت: برخی از پالایشگاه های هند بر مبنای نفت ایران طراحی شده که در صورت تغییر خوراک با مشکلات جدی تولید رو به رو می شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ابراهیم جمیلی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه هند نیاز به خرید نفت از ایران دارد، افزود: حذف نفت ایران از بازار هند می تواند به اقتصاد این کشور لطمه وارد کند.

وی مشکل عمده را بازگشت پول حاصل از فروش نفت به ایران عنوان کرد و اظهارداشت: امید است هندی ها همچنان بر سر تصمیم خود درباره خرید نفت از ایران مصمم باشند.

رئیس اتاق مشترک ایران و هند ادامه داد: کسانی که نفت ایران را می خرند سود نصیب خود می کنند چرا که هم اکنون شرایط پرداخت رقابتی تر و تحویل نفت نیز آسان تر شده علاوه براین ایران محموله های نفتی در نفتکش ها را بیمه می کند که برای خریداران جذاب است.

وی افزود: هند بابت خرید نفت از ایران واحد پول روپیه را پرداخت می کند و ایران هم در برابر کالاهای وارداتی از هند روپیه می پردازد.

جمیلی ضمن اشاره به اینکه میزان واردات از هند از میزان صادرات به این کشور کمتر است، گفت: هند را می توان جایگزین کشورهایی کرد که از آنها کالا به ایران وارد می شود.

وی با بیان اینکه سایر کشورها هم مشکل انتقال پول نفت به ایران را دارند در حالیکه در جابجایی نفت مشکل چندانی نیست، اظهارداشت: برای رفع این مشکل باید از راهکارهای جدید بهره گیری کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و هند ادامه داد: هند یکی از شرکای قدیمی و سنتی ایران بوده همیشه با ایران مبادله های درستی داشته و یکی از خریداران بزرگ نفت ایران است.

وی با تاکید بر اینکه هند اپراتوری بندر چابهار را عهده دار است، یادآورشد: با توجه به اینکه بندر چابهار خارج از تحریم ها می تواند عمل کند بنابراین هند باید اجازه برای خرید نفت ایران داشته باشد اما آمریکا قصد دارد تحریم ها را با شدت بیشتری اعمال کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا