صنعت، معدن، تجارت

سازمان مالیاتی اطلاعات زیادی منتشر نمی کند

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات زیادی منتشر نمی شود، گفت: در حوزه هایی همچون سازمان مالیات، بودجه و شرکت های دولتی نیازمند دست یابی به اطلاعات بیشتری هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین میرشجاعیان امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸ در مراسم رونمایی از آمار تجارت خارجی کشور، بر اساس طبقه بندی‌های اقتصادی با بیان اینکه بورس، گمرک، بیمه و خصوصی سازی ۴ حوزه‌ای هستند که اطلاعات خوبی را منتشر می‌کنند، اظهار داشت: علاوه بر این ۴ حوزه، سه حوزه دیگر داریم که در راستای اصل شفافیت باید اطلاعات دقیقی منتشر کنند.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اولین موضوع سازمان امور مالیاتی این است که این سازمان، اطلاعات زیادی دارد؛ اما هنوز بخش اعظمی از این اطلاعات را منتشر نمی‌کند؛ این در حالی است که باید دقیق بدانیم که به عنوان نمونه توزیع مالیات غیرمستقیم در کشور به چه صورت است و یا اینکه مالیات مشاغل به چه گونه‌ای اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: منظور من نشر اطلاعات محرمانه نیست؛ بلکه اطلاعاتی که برای تکمیل و کمک به سیاستگذاری نیاز است، باید منتشر شود.

میرشجاعیان حوزه دوم را مربوط به اطلاعات مالیه دولت و بودجه عنوان کرد و گفت: در این حوزه باید اطلاعات عملکرد بودجه که در اختیار خزانه داری کل کشور است، منتشر شود؛ اما تاکنون این اطلاعات به صورت محرمانه در اختیار این ارگان بوده است.

وی افزود: باید طبق قاعده بخشی از اطلاعات را از قالب محرمانه خارج کنیم و به تفکیک ردیف‌ها نشر دهیم.

میرشجاعیان گفت: همچنین باید تفریغ بودجه را با اطلاعات بیشتری منتشر کنیم؛ این در حالی است که دیوان محاسبات تنها دو صفحه تفریغ بودجه منتشر می‌کند.

وی تاکید کرد: حق همه است که بدانند عملکرد مالی دولت‌ها چگونه بوده است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را حوزه سومی عنوان کرد که باید در انتشار اطلاعات کمک کنند و گفت: امروز هیچ کس نمی‌داند سهم شرکت‌های دولتی و دارایی این شرکت‌ها نسبت به کل دارایی دولت چقدر است.

وی با بیان اینکه ما خلأ بزرگی در اطلاعات داریم، اظهار داشت: در صورت نشر این اطلاعات، شفافیت بالا می‌رود؛ به نحوی که اطلاعاتی همچون بدهی دولت محرمانه نیست و باید منتشر شود.

وی افزود: زمانی می‌توان راجع به این مسائل صحبت کرد و کاری انجام داد که اطلاعات از حالت محرمانه خارج و منتشر شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا