بانک و بیمهطلا و ارز

قیمت‌ ارز تا کجا بالا می‌رود؟

سید کمال سیدعلی گفت: قیمت فعلی دلار در بازار آزاد ایران منطق اقتصادی ندارد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ،معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین افزود: قیمت ارز در بازار در حالی افزایش می یابد که بررسی ها نشان می دهد این افزایش منطق اقتصادی ندارد و اتفاقات اخیر تماما تحت تاثیر فشارهای سیاسی آمریکا علیه ایران رخ می دهد.

این کارشناس ارزی با اشاره به اینکه در بدبینانه ترین سناریوها، قیمت واقعی ارز در ایران نمی تواند بیش از ۱۲ هزار تومان باشد، گفت: اگر از نظر اقتصادی حساب کنیم ارز باید در کانال یازده تا دوازده هزار تومان بایستد اما تشدید فشارها جو روانی بازار را به هم می ریزد و مقابله با این وضعیت نیز تدابیر خاص این شرایط را می طلبد.

او گفت: پیش از این نیز دلار تا قیمت ۱۸ هزار تومان پیشروی کرده است اما دیدیم که با کنترل معاملات و … قیمت به حدود ۱۱ هزار تومان برگردانده شد اما در شرایط فعلی طبیعتا لازم است از ابزارهای متناسب با این وضعیت استفاده کنیم.

 او با تاکید بر اینکه نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی به جاست، اضافه کرد: البته آنچه در بازار رخ می دهد تحت تاثیر سوءمدیریت نیست و باید بین سوء مدیریت و تنش سیاسی و فشار بر بازار فاصله گذاری کرد.

این کارشناس در پاسخ به این سئوال که قیمت ارز تا کجا بالا می‌رود؟ گفت: قیمت ارز تحت تاثیر فشار سیاسی بالا می رود و نمی‌توان حد خاصی برایش تصور کرد اما باز هم تاکید می‌کنم این قیمت ماندگار نیست.

 سید علی در پاسخ به این سئوال که آیا پیش بینی می کنید روند افزایشی قیمت ارز ادامه یابد؟ گفت: طبیعی است که ما در ابتدای فشار جدید سیاسی قرار داریم و ممکن است این تنش ها به رشد قیمت دامن بزند اما مهم افزایش قیمت نیست، مهم این است که ورود به بازار در این شرایط خطرناک است چرا که قبلا هم دیدم کسانی که دلار ۱۸ هزار تومان خریدند، ضرر کردند.

سید کمال سید علی

چرا نباید وارد بازار ارز شد؟

او در توضیح این مطلب اضافه کرد: به عبارت دیگر مردم باید از ورود به بازار پرهیز کنند، این پرهیز هم به نفع خودشان است هم به نفع سیاستگذار چرا که از دامن زدن به التهاب پیشگیری می کند و مانع از بازی کردن ما در زمین دشمن خواهد شد.

سید علی گفت: اطمینان می‌دهم با توجه به تجربه ارزی، این قیمت‌ها ماندگار نیست و از منظر اقتصادی نیز این عدم ماندگاری قابل اثبات خواهد بود.

او افزود: در حقیقت قیمت واقعی ارز قیمتی است که خرید و فروش به آن در جامعه صورت گیرد. شما ببنید، یک خودروی سی هزار دلاری در شرایط کنونی به قیمت یک میلیارد و سیصد میلیون تومان فروخته می‌شود در حالی که قیمت آن باید حدود ۶۰۰  میلیون تومان، در بدبینانه ترین حالت باشد، حالا چه اتفاقی رخ داده؟ بازار قفل شده است و دیگر کسی خرید نمی کند، همین مولفه نشان می دهد قیمت ها غیرواقعی است و ماندگاری نخواهد داشت.

 او اضافه کرد: بی تردید اگر فشار سیاسی از دوش اقتصاد ایران برداشته شود حباب قیمت ارز تخلیه خواخد شد و بی تردید این اتفاق نیز رخ خواهد داد چرا که این شرایط نمی‌تواند ماندگار باشد و به هر حال تدبیری برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده می شود.

این کارشناس در پاسخ به این سئوال که آیا پیش بینی می‌کنید مذاکره ای بین ایران و آمریکا رخ دهد؟ گفت: شخصا معتقدم مذاکره در این وضعیت به صلاح نیست، باید در موقعیتی آرامتر دست به مذاکره زد، یعنی زمانی که فشارها کاهش یافته و تنش‌ها کنترل شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا