آموزش کسب و کارکسب و کار

به حواس پنج گانه برند خود توجه کنید

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

برند همانند یک موجود زنده است و همچون انسان ها دارای حس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه است. احتمالا در ابتدا کمی برایتان عجیب و باور نکردنی است، بنابراین با پنچ مثال موضوع را واضح تر خواهم کرد.

۱-حس بینایی:

کلیه تبلیغات برند شما که در معرض دید مشتریان شماست مانند: لوگو، بیلبورد، بروشور، فضای داخلی و نحوه چیدمان سازمان، لباس کارکنان و…

همچنین بخوانید

۲-حس شنوایی:

پخش موزیک ملایم در سازمان، صحبت کارکنان شما با مشتری و…

۳-حس بویایی :

رایحه ای که در فضای شرکت است مانند: بوی محصولات خصوصا در مورد محصولات بهداشتی، آرایشی و مواد غذایی و…

۴-حس چشایی:

طعم محصولات به ویژه در مورد مواد غذایی، پذیرایی شما از مشتریان در محل سازمان و…

۵-حس لامسه :

دست زدن به بسته بندی محصولات و جنس آنها، روکش صندلی ای که مشتری شما در سازمان شما روی آن می نشیند و…

کمی موضوع مشخص تر شد. با توجه به اینکه علم برندینگ و روانشناسی در بخشهایی با هم در ارتباط هستند، باید به این نکته اشاره داشته باشم که از لحاظ روانشناسی شما زمانی بهترین حس را نسبت به چیزی دارید و از آن لذت می برید که هر پنج حس شما به طور هم زمان درگیر آن باشند. مثلا در هنگام غذا خوردن وقتی همه حواس خود را  معطوف می کنید، لذت خوردن دو چندان می شود. مزیت مهم دیگری که این تکنیک دارد و در روانشناسی با نام حضور در لحظه و یا ذهن آگاهی نام گذاری شده است این است که باعث می شود شما به غیر از انجام آن کار در آن واحد و در لحظه حال به چیز دیگری فکر نکنید و همین مساله برای شما آرامش واقعی را به ارمغان خواهد آورد.

همین موضوع در هنگام استفاده مشتری از برند شما اتفاق می افتد. برندهایی که موفق می شوند حواس پنج گانه را به خوبی به مشتریان خود منتقل کنند از امتیاز ویژه ای برخوردارند چون مشتری لذت و آرامش بیشتری خواهد داشت. البته باید خاطر نشان کنم که بعضی از حواس خصوصا چشایی و بویایی بیشتر در مورد محصولات و کسب و کارهای خاصی قابل استفاده است و استفاده از آن در سایر موارد بعضا مشکل خواهد بود.

اما توجه داشته باشید که برندهای مطرح دنیا همیشه تلاش می کنند به هر طریق ممکن مشتری را درگیر این حواس کنند تا ماندگاری و وفاداری به برند خود را افزایش دهند. به دلیل گستردگی حوزه های کسب و کار راهکارهای این تکنیک باید به صورت آموزش و مشاوره به صاحبین برند مورد نظر باشد اما با کمی تامل و صد البته خلاقیت می توانید یک سری موارد اولیه و حدااقلی را شناسایی و مشتریان خود را به وجد آورید.

برند شما زنده است پس به حواس آن توجه کنید!

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا