بانک و بیمهطلا و ارز

شرایط حضور در بازار متشکل ارزی منطقی باشد/ کم‌رنگ شدن نقش دلالان در پی ایجاد بازار متشکل

 

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به شروط بانک مرکزی برای حضور بازیگران در این بازار گفت: وجود شرایط خاص برای حضور صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی ضروری است البته باید این شروط منطقی باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از اقتصاد آنلاین، کامران ندری با بیان اینکه شکل‌گیری هر نوع بازار ساختارمندی که بازیگران آن مشخص و دارای هویت باشد نتیجه مثبتی خواهد داشت، اظهار کرد: جدای از ایجاد این بازار، چگونگی ایجاد آن و نیز نحوه تعامل آن با بازیگران داخلی و حتی خارجی مهم است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، تقویت نهاد بازار، کم‌رنگ شدن نقش دلالان، شفافیت و کمک به قانونمند کردن معاملات از جمله مزیت‌های بازار متشکل ارزی است.

ندری با تاکید بر اهمیت میزان مداخله بانک مرکزی در این بازار خاطرنشان کرد: نحوه مداخله دولت در این بازار نیز اهمیت بسیاری دارد، به طور مثال در بورس کالا مداخله‌ها انجام می‌شود اما تاثیر منفی در آن نداشته است؛ از این رو انتظار می‌رود دخالت بانک مرکزی در این بازار نیز محدود باشد.

او ادامه داد: مداخله در بازار ارز در همه کشور‌ها انجام می‌شود و با توجه به اینکه نظام ارزی ما شناور مدیریت شده است نمی‌توان توقع عدم دخالت دولت را داشت و از آن جا که در شرایط فعلی کنترل نرخ ارز به عهده بانک مرکزی است، لذا مداخله در بازار متشکل ارزی نیز دخالت نامطلوبی نخواهد بود.

ندری با اشاره به شرایط حضور صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی (مسدود کردن حساب ارزی یا ریالی صرافان) تاکید کرد: وقتی می‌گوییم بازار متشکل ارزی یک بازار ساختارمند است پس باید همه بازیگران از جمله صرافی‌ها در یک چارچوب خاصی در آن حضور داشته باشند و اگر بانک مرکزی یکسری شروط برای حضور در بازار مشخص کرده ضروری است، البته باید این شروط منطقی باشد و به ضابطه‌مند شدن و شفافیت بازار کمک کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا