امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۱۰ هزار نقطه کشور اجرا می‌شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از افزایش دامنه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در ۱۰ هزار نقطه کشور خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خلیل آقایی در نشست با نماینده مردم خرم‌آباد و چگینی گفت: منابع طبیعی در سال گذشته در بیش از ۶ هزار نقطه کشور پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را اجرا کرده است و در سال جاری دامنه آن به ۱۰ هزار نقطه کشور افزایش خواهد یافت.

وی به عنایات ویژه مقام معظم رهبری به موضوع آبخیزداری و حفظ پوشش گیاهی اشاره و تصریح کرد: با عنایات رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس، در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۷۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص داده شده است.

آقایی با بیان اینکه آبخیزداری دانشی است که در همه کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته پذیرفته شده است و اجرایی می‌شود، افزود: ایران نیز به خاطر قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک از این دانش بهره‌مند است.

وی یادآور شد: در هر نقطه از کشور اقدامات آبخیزداری اجرا شده است خسارت سیل در آنجا وجود نداشته یا بسیار پایین بوده است.

به آبخیزداری توجه می‌شد با مشکلات سیل روبرو نبودیم

در این دیدار نماینده مردم خرم آباد و چگینی و عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر به آبخیزداری توجه بیشتری می‌شد در سیل اخیر با این مشکلات روبرو نبودیم.

محمدرضا ملکشاهی‌راد به تخریب و تصرف حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: عدم لایروبی و ساخت و سازهای بی حد و حصر در حریم رودخانه‌ها و عدم وجود مهندسی رودخانه از عوامل مهم بروز خسارات سیل در لرستان و خوزستان بوده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با مهم خواندن اقدامات آبخیزداری و اینکه این دانش باید در همه حوزه‌های سیل‌خیز و بحرانی کشور اجرایی شود، خاطرنشان کرد: اگر به آبخیزداری و آبخوان‌داری اهمیت داده می‌شد امروز شاهد سیل در لرستان و خوزستان نبودیم.

اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز مستعد وقوع سیلاب گیلان

بر اساس این گزارش، علاوه بر این رئیس سازمان جنگل‌ها، روز گذشته در دیداری دیگر با ولی داداشی نماینده مردم آستارا بر حفظ منابع طبیعی و بویژه جنگل‌ها و مراتع تاکید کرد.

در این دیدار، طرفین خواستار اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در نواحی سیل‌خیز شدند.

نماینده شهرستان آستارا در این دیدار صراحتاً اعلام کرد: گزارش‌های میدانی از حوضه‌های آبخیز استان گیلان که عملیات آبخیزداری در آن اجرا شده است حاکی از مهار سیل و رضایتمندی آبخیزنشینان و حتی کشاورزان پایین دست حوضه‌ها دارد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز گیلان که مستعد وقوع سیلاب بود در حال اجراست.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا