بورسبورس اوراق

زمستان بورس در راه است؟

اصطلاحی در بورس هست که می گویند سهامداران «در حال شمردن سود خود هستند»؛ به این معنی که سهمی را می خرند و برایش یک هدف قیمتی در نظر می گیرند، اما پیش از آنکه سهم به آن قیمت برسد، حساب می کنند که قرار است چقدر سود کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،زمستان سال ۹۲، سرمایه گذاران بازار بورس تهران سرخوش از مثبت های پی در پی سهم های مختلف، در حال شمردن سود خود بودند که ناگهان شاخص حدود دو هزار واحد افت کرد. آن روزها بازار آن قدر مثبت بود که کمتر کسی فکر می کرد قرار است این اتفاق، سرآغاز دوره رکود و افت بورس تهران باشد.

خوش بین ها، آن روز می گفتند قیمت های منفی سهم ها، فرصت خرید است و خیلی از مردم عادی و سهامداران تازه وارد، همان جا سهم خریدند. معروف است که می گویند هر وقت دیدی مردم عادی برای خرید سهام به بازار سرمایه هجوم آورده اند، یعنی بازار به سقف رسیده است.

شاخص بورس تهران امروز ۸۲۳۶ واحد افت کرد و تاریخی ترین سقوط بورس به ثبت رسید. از شواهد مشخص است که خیلی از مردم برای در امان نگه داشتن نقدینگی خود از تورم، به بورس رو آورده اند و سهم خریده اند. شرایط این روزها شاید از جهاتی شبیه به شرایط دی ماه ۹۲ باشد، اما به این معنا نیست که حتما بورس تهران وارد دوره اصلاح خواهد شد.

کسی نمی گوید بورس از همین فردا قرار است وارد فاز اصلاحی شود اما سهامداران و افرادی که تازه وارد این بازار شده اند باید این موضوع را در نظر بگیرند که روزهای مثبت بازار سرمایه، همیشگی نیست. قرار نیست بورس تا ابد مثبت باشد. بالاخره یک روز جهت حرکتش عوض می شود. اگر تازه وارد هستید، سهمی خریده اید و سودی به جیب زده اید، فکر نکنید که یک معامله گر حرفه ای شده اید. حرف با تجربه ها را گوش کنید و به اصول معامله گری در بازار سهام پایبند باشید.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا