انرژیبورس اوراق

افزایش خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۵۴۰ هزار بشکه در روز

 

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه خوراک کنونی این شرکت ۴۰۰ هزار بشکه در روز است، گفت: خوراک روزانه پالایشگاه، در شهریور ماه سال جاری که سال “رونق تولید” نامگذاری شده است، به ۴۵۰ هزار و تا آخر سال به ۵۴۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از میزان، محمد علی دادور گفت: با اجرای سه فاز با ظرفیت خوراک هر کدام ۱۲۰ هزار بشکه موفق شده ایم روزانه ۴۷ میلیون لیتر تولید بنزین تولید کرده و از خروج سالیانه ۵ میلیارد دلار ارز جلوگیری کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به زودی به ۵۰ میلیون لیتر در روز برسد.

دادور با اشاره به فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: در این فاز که با عنوان بهینه سازی ظرفیت و رفع گلوگاه‌های تولید بر مبنای تولید بنزین و نفت‌گاز اجرا می‌شود، ضمن افزایش خوراک از ۱۲۰ هزار به ۱۸۰ هزار بشکه در روز، ۲۰ هزار بشکه خوراک پتروشیمی هم تولید می‌شود.

وی افزود: در این فاز می‌بایست ۹۸۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می‌شد که خوشبختانه به دلیل زیر ساخت‌های موجود، بدون نیاز به توسعه سخت افزاری و با سرمایه گذاری ۸۰ میلیون دلار که در واقع کمتر از یک دهم مخارج پیش بینی شده است، می‌توانیم ظرفیت خوراک را برابر با ۱.۵ فاز افزایش دهیم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه سال گذشته در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی، صادرکننده بنزین شدیم، افزود: اگر روند مصرف مدیریت شود می‌توانیم در سال جاری و حتی سال آینده نیز به عنوان صادرکننده فرآورده‌های راهبردی همچون بنزین، مطرح و در قیمت گذاری فرآورده‌های نفتی، نقش اساسی در منطقه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته با حمایت و کمک معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در بخش قیمت فرآورده گاز مایع نقشی تعیین کننده در منطقه داشتیم و من معتقدم در صورت همکاری دیگر مبادی تولید، خواهیم توانست در قیمت گذاری تمام فرآورده‌های نفتی منطقه، تعیین کننده باشیم.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا