بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آیا شبکه ورلد وایر آی‌بی‌ام می‌تواند راهکار مناسبی برای انجام پرداخت با ارزهای رمزنگاری شده باشد؟

 

سال ۲۰۱۷ سال ارزهای رمزنگاری شده بود و در حال حاضر و در سال ۲۰۱۹ همه از کاربردهای بلاکچین صحبت می‌کنند. با ترکیب کردن این دو روند با یکدیگر، می‌رسیم به عبارت: ارائه یک راهکار پرداخت‌ بین‌المللی رسمی برمبنای بلاکچین.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین ماهیت بی‌حد و مرز آن است. در نتیجه این فناوری پتانسیل آن را دارد که به عنوان یک راهکار برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی به کار گرفته شود. با این حال ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین تا حدودی مانع از پذیرش گسترده و سراسری آن شده است، از این رو در کل بازار سنتی تنها چند شرکت به صورت پراکنده در حوزه پرداخت‌های بین‌المللی بیت‌کوین فعالیت می‌کنند.

همچنین بخوانید

یکی از این شرکت‌ها ریپل (Ripple) است. شرکت ریپل یکی از اولین شرکت‌های فعال در حوزه بلاکچین است که اخیرا نام آن در لیست ۵۰ شرکت برتر بلاکچین از دیدگاه فوربس (Forbes) قرار گرفته است. این شرکت همکاری با بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ را در دستور کار خود قرار داده است. بنا به اعلام رسمی ریپل این شرکت تا ماه ژانویه امسال با بیش از ۲۰۰ بانک و موسسه مالی شناخته شده همکاری داشته و برای آن‌ها راهکارهایی را در حوزه پرداخت‌های بین‌المللی ارائه کرده است.

ریپل به عنوان یک استارت‌آپ بر مبنای بلاکچین همواره در معرض خطر غرق شدن در کنار نام‌های بزرگی است که همه روزه با این بازار افزوده می‌شوند. عده‌ای بر این باورند که این اتفاق هم‌اکنون نیز رخ داده است. برای مثال در همین سال جی‌پی مورگان چیس (JP Morgan Chase) از ارائه سرویس جی‌پی‌ام کوین (JPM Coin) به عنوان راهکاری برای تجربه پرداخت‌های بین‌المللی خبر داد.

همین موضوع حاکی از داغ‌تر شدن رقابت و نبرد برای ارائه یک راه‌حل قابل قبول و کارآمد در خصوص پرداخت‌های بین‌المللی است. آی‌بی‌ام (IBM) نیز از این رقابت جا نمانده و با شبکه‌ پرداخت بلاکچین ورلد وایر (Blockchain World Wire) خود وارد میدان رقابت شده است. در حال حاضر آی‌بی‌ام سهم قابل توجهی از بازار رو به رشد بلاکچین را به خود اختصاص داده است.

بنابراین رقابت بر سر ارائه یک راهکار پرداخت‌ بین‌المللی بر مبنای بلاکچین همچنان ادامه دارد. اما آیا چنین به نظر نمی‌رسد که این شرکت‌ها نکته مهمی را جا انداخته و یا حتی به طول کلی از بازار کلیدی خود غافل شده باشند؟ ممکن است بسیاری از کسب‌وکارها از ارزش راهکار ارائه شده توسط آی‌بی‌ام آگاهی داشته باشند و خریداران و فروشندگان خسته از سیستم مالی سنتی در خیابان‌های سراسر دنیا، تمایل به استفاده از گزینه‌های غیرمتمرکزی مانند بیت‌کوین داشته باشند

با این وجود چرا از عدم وجود یک گزینه کارآمد، کاربردپذیر و کاربرپسند که باعث شکوفایی پتانسیل ارزهای رمزنگاری شده برای پرداخت‌های بین‌المللی شود، رنج می‌بریم؟

 

مزایا و معایب

با بررسی جی‌پی‌ام کوین، ریپل و شبکه‌ پرداخت ورلد وایر آی‌بی‌ام به سادگی می‌توان دریافت که همه این راه‌حل‌های پرداخت‌های بین مرزی با هدف سلطه بر یک بازار مشابه رقابت می‌کنند. ریپل قصد حرکت به سمت بانک‌ها را دارد. جی‌پی‌ام کوین در دل یک بانک متولد شده و حتی راهکار شبکه‌ ورلد وایر نیز برنامه‌های کاربردی خود را به طور عمده برای بانک‌ها و موسسات مالی تنظیم کرده است. آنچنان که مشخص است هیچکدام از این راه‌حل‌ها برای سمت دیگر بازار طراحی نشده‌اند. مصرف‌کنندگان و افرادی که نیاز به یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و کارآمد و بر مبنای بلاکچین برای پرداخت‌های بین‌المللی دارند، از چنین خدماتی کاملا بی‌بهره‌اند.

ممکن است برخی بر این عقیده باشند که بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده تا حدودی این خلاء را پر کرده‌اند. ارزهای رمزنگاری شده همچون ابزاری برای کمک به مردمی که خواهان خروج از سازمان سنتی مالی هستند، عمل می‌کنند. اما همچنان باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر میزان پذیرش ارزهای رمزنگاری شده به حد کافی بالا نیست و زمینه مناسب برای استفاده انبوه از آن‌ها فراهم نشده است.

این مسئله نشان از یک دوقطبی بزرگ دارد. در یک طرف، جایی که جی‌پی‌ام کوین و شبکه‌ ورلد وایر در آن قرار دارند، یک رابطه قدرتمند با سیستم بانکداری سنتی دیده می‌شود که به دلیل بوروکراسی و عدم بهره‌مندی از نوآوری، عذاب بزرگی را متحمل می‌شود. در سمت دیگر نیز شاهد ارزهای رمزنگاری شده و غیرمتمرکزی هستیم که همچنان از شهرت بزرگی برخوردار هستند. در میان این دو قطب، بازار وسیعی وجود دارد که از دسترسی به خدمات محروم مانده است.

الیزابت وایت (Elizabeth White) از کمپانی وایت (White) که در راستای ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده برای مصرف‌کنندگان و کسب‌و‌کارها تلاش می‌کند، در این مورد چنین می‌گوید: «سیستم بانکداری سنتی و مقاومت آن در برابر نوآوری، بزرگترین مانع برای خدماتی چون شبکه‌ ورلد وایر به شمار می‌رود. بانک‌های بزرگ برای دهه‌ها از سیستم‌هایی مانند سوئیفت استفاده کرده‌اند و تمامی بخش‌های مربوط به تراکنش‌های آن‌ها با سیم به یکدیگر متصل شده است. این درحالی است که بلاکچین به طرز قابل ملاحظه‌ای کل این فرآیند را مدرن، خودکار، امن و پرسرعت می‌سازد. اجرای این فناوری نیازمند آموزش مجدد و بازسازی کلیه عملیات بانکی است.»

«آی‌بی‌ام با ارائه شبکه پرداخت ورلد وایر خود در جهت نقل و انتقالات بین‌المللی بانکی، قصد بای رقابت با سوئیفت را دارد. این سیستم از ظرفیت و شانس بالایی برای کنار زدن سوئیفت برخوردار است. با این حال افراد و شرکت‌ها قادر به استفاده از شبکه ورلد وایر نیستند. درنتیجه در صورتی که این گروه قصد استفاده از شبکه پرداخت آنلاین را داشته باشند، باید مجددا همان فرآیند بانکداری معمول را سپری کنند.»

بسیاری از بانک‌ها برای حرکت به سمت ریپل، جی‌پی‌ام کوین و یا شبکه ورلد وایر ارزش چندانی قائل نیستند. چرا که هنوز درخواست چندانی از جانب مشتریان برای ویژگی‌های پردازش سریع و مقرون‌به‌صرفه تراکنش‌های بلاکچینی وجود ندارد. در حقیقت بانک‌ها درآمد بالایی را به واسطه کارمزدهای مربوط به بانکداری سنتی به جیب می‌زنند.

«همچنین بسیاری از متخصصان بانکی در خصوص استفاده از بلاکچین دلهره و نگرانی‌هایی دارند. چرا که متاسفانه تعداد کمی از آن‌ها درک درستی از این فناوری نداشته و حتی برخی از افراد آن را با جرائمی از قبیل پولشویی و کلاه‌برداری مرتبط می‌دانند، بدون شک این افراد از ویژگی ضدتقلب بلاکچین هیچ اطلاعی ندارند.»

 

یک سیستم ترکیبی

تکامل فضای ارزهای رمزنگاری شده ناگزیر مدیون گذشته آشفته و پرسر و صدای آن است. ارزهای رمزنگاری شده با عنوان «پول جادویی اینترنتی که توانایی ساختارشکنی در هر بخش قابل تصور و کوتاه‌کردن دست کلاه‌برداران، متهمین و دلالان را دارد»، کار خود را آغاز کردند. اما در ادامه بازخوردها و تصورات مربوط به این فناوری بسیار کنترل‌شده، تعدیل‌شده‌ و معیارپذیر ظاهر شده و این تکنولوژی با رویکرد متفاوتی قدم در سال ۲۰۱۹ گذاشت. این مسئله باعث شده درب‌های جدیدی برای پیوستن شرکت‌های سازمانی و موسسات بزرگ به این بازار گشوده شود. اما دوطرفه و قطبی شدن بازار پرداخت‌های بین‌المللی شکاف بزرگی را بازار میانی ایجاد کرد.

در این میان گروهی از افراد بدون سکه باقی مانده‌اند و در انتظار یک سیستم بهتری هستند که ممکن است در آینده ایجاد شود. این سیستم می‌تواند ترکیبی از دو قطب موجود فعلی باشد. وایت و شرکت او معتقدند که آن‌ها در مسیر درستی برای منتهی شدن به بازار هدف خود قرار دارند. زیرا آن‌ها قادرند تا به لطف ارائه خدماتی همچون بیمه از جانب بانک‌هایی مانند بانک بزرگ لویدز (Lloyds) بریتانیا و با بهره‌گیری از بلاکچین استلار (Stellar) که توسط آی‌بی‌ام پشتیبانی می‌شود، ثبات و امنیت را برای بازار فراد بدون سکه به ارمغان آورند.

آن‌ها همچنان معتقدند که ارائه یک رابط کاربرپسند، جذاب و کاربردی به همراه یک سکه پایدار (stable coin) و فراهم نمودن امکان تجارت با سایر ارزهای رمزنگاری شده به جذب کاربرهای بیشتری نیز خواهد انجامید. وایت در این‌باره می‌گوید: «به عنوان مثال پلتفرم پرداخت ما بر مبنای استلار بنا شده که یک پروتکل اختصاصی پرداخت تحت حمایت آی‌بی‌ام، دیلویت (Deloitte)، استرایپ (Stripe ) و دیگران است. تمرکز پلتفرم ما بر روی بهینه‌سازی سرعت پردازش تراکنش‌ها و افزایش کارایی پرداخت‌ها است.»

اگر به دو سر این طیف (در یک سمت ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکز و در سمت دیگر راه‌حل‌های سازمانی پرداخت‌های بین‌المللی بر مبنای بلاکچین) نگاه کنید، نیاز به ایجاد و تاسیس یک بخش میانی را احساس خواهید کرد. کاربران می‌خواهند تا بدون بوروکراسی و دردسرهای مربوط به بانکداری سنتی از امنیت و خدمات بانک‌ها و موسسات مالی استفاده کنند.

 

مسیری به سمت آینده

بدون شک فناوری‌هایی مانند توکن‌های بلاکچینی، دارایی‌های دیجیتال، ارزهای رمزنگاری شده و یا هر نوع فناوری مشابه دیگری نسل بعدی و آینده‌ی پرداخت را در اختیار خواهند داشت. اما همچنان این آینده به غول‌های دنیای مالی و جوامع غیرمتمرکز وابسته است. با این حال نیاز به ایجاد یک راه‌حل میانه برای ارائه خدمات به گستره عظیمی از کاربران به خوبی حس می‌شود.

در شرایطی که کسب‌و‌کارها تنها به فکر خود و سایر شرکت‌ها و افرادی هستند که از مزایای ارزهای رمزنگاری شده مطلع‌اند، آیا می‌توان منتظر یک لحظه و اتفاق حماسی برای تبدیل شدن این ارزها به جریان اصلی اقتصاد بود؟ نظر شما چیست؟

 

 

منبع
Forbes

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا