امور زیربناییراه و ساختمان

هیچ یک از ناوگان‌های دریایی ایرانی تاکنون تحت تاثیر تحریم‌ها، توقیف یا متوقف نشده‌اند

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه به نفع کشور است که نقاط واردات و صادرات در مرزهای مختلف کشور توزیع شود، گفت:تا این لحظه گزارشی مبنی بر توقیف یا توقف کشتی‌های ایرانی تحت تاثیر تحریم‌ها دریافت نکرده‌ایم.

 هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره استفاده از ظرفیت‌های بندری کشورهای همسایه برای تخلیه و بارگیری محموله‌های متعلق به ایران، اظهار داشت: مرز مستقیم کشورمان با ۱۵ کشور یک مزیت قابل توجه محسوب می‌شود و به طور قطع در شرایط تحریم باید از تمام ظرفیت‌ها از جمله مزیت‌های مرزی ایران با سایر کشورها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تردیدی در مزیت‌های وجود مرزهای متعدد ایران با سایر کشورها نیست، گفت: وجود مرزهای متعدد می‌تواند باعث شود انتخاب بهتری برای توزیع واردات و صادرات داشته باشیم. با توجه به تعدد نقاط توزیع بار در ایران، شاید بهتر باشد که واردات غلات را به جای کشورهای بزریل و آرژانتین از کشورهای آسیای میانه و به طور مشخص از قزاقستان انجام دهیم، هر چند که نظام بازرگانی ایران همواره تمایل داشته که از کشورهای اروپایی و دوردست نسبت به تامین کالا اقدام کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذاکرات با وزیر حمل و نقل ترکیه و هیات همراهش درباره روابط دریایی و بندری گفت: در تمام مذاکرات اصل بر مزیت نسبی است، به طور قطع افزایش روابط دریایی و بندری با ترکیه برای ما مزیت نسبی دارد؛ چراکه در کنار صادرات فراورده‌های نفتی و گازی می‌توانیم کالاهای مورد نیاز را از طریق ترکیه وارد کشورمان کنیم.

حق شناس با تاکید بر اینکه طبیعتا واردات و صادرات از یک نقطه، یک مزیت محسوب نمی‌شود و باید بتوانیم نقاط صادرات و واردات را توزیع کنیم، ادامه داد: فعال‌سازی تمام بنادر و مرزهای کشورمان در ورود و خروج کالا به نفع کشور است اما  دلیل بر این نمی‌شود که کالاهای وارداتی از  کشورهای جنوبی خلیج فارس را از بندر ترکیه وارد کنیم. بنابراین در تمام روابط و همکاری‌ها باید مزیت نسبی را در اولویت قرار داد.   

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود:‌ در بحث توسعه همکاری‌های بخش دریایی با ترکیه می‌توانیم مسیر ترانزیتی این کشور باشیم، برای مثال این امکان وجود دارد که کالاهای مورد نیاز ترکیه از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد ایران شود و از مرز زمینی کشورمان محموله‌های مورد نیاز ترکیه به این کشور انتقال داده شود.

وی ادامه داد: ایران هم می‌تواند برخی از کالاهای اروپایی را از طریق ترکیه وارد کشور کند.

حق‌شناس همچنین درباره قرارگیری ایران در لیست سفید ایمنی دریانوردی اظهار داشت: ایران عضو کنوانسیون STCW است و عضویت در این کنوانسیون به این معنا است که مجاز به صدور گواهینامه‌های دریانوردی خواهد بود و این گواهینامه‌ها معتبر خواهند بود.    

وی ادامه داد:  ایران ۱۵ سال است که جزو کشورهایی محسوب می‌شود که مجاز است هم برای دریانوردان ایرانی و هم دریانوردان خارجی گواهینامه صادر کند و این گواهینامه مورد پذیرش همه کشورهای بندری در دنیا قرار می‌گیرد و سازمان بنادر مجوز صدور گواهینامه شایستگی دریانوردی را در اختیار دارد. 

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، کشتی‌های ایرانی تحت تاثیر این تحریم‌ها توقیف شده یا در بندری متوقف شده‌اند، تاکید کرد: تا این لحظه گزارشی مبنی بر توقیف یا توقف کشتی‌های ایرانی تحت تاثیر تحریم‌ها دریافت نکردیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا